• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Brukeres motiver til å følge bedriftsprofiler på Instagram

Tronsvang, Nantika Sofie Martinussen; Ulriksborg, Tina Lovise
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
2564783.pdf (1.679Mb)
Bachelor vedlegg ferdig.pdf (1.010Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2684202
Utgivelsesdato
2020
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [572]
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven er bygd opp etter ITMRD strukturen og består derfor av

innledning, teori, metode, resultat og drøfting med konklusjon. Brukere på

Instagram velger selv å følge bedriftsprofiler og utsetter seg dermed frivillig for

deres markedsføring. Oppgavens fokus er å kartlegge hvilke motiver som påvirker

brukeres holdning til å følge bedrifter på Instagram, og vi har derfor utarbeidet

følgende problemstilling: Hvilke motiver påvirker brukeres holdning til å følge

bedrifter på Instagram? Formålet med dette studiet er å hjelpe bedrifters

oppfatning av brukernes atferd og motivasjoner, slik at bedriftene kan begrunne

og forbedre deres bruk av Instagram.

Vi har valgt å benytte oss av Uses and Gratification Theory (UGT) som grunnlag i

vår oppgave. Denne teorien presenterer en guide og et utgangspunkt av motiver

som forklarer hvorfor man benytter media på den måten man gjør. Vi har benyttet

oss av de fire mest anerkjente motivene innen UGT forskning, samt to motiver fra

annen innhentet teori. Disse motivene er som følger; informasjon, underholdning,

personlig identitet, sosialt fellesskap, samt økonomisk vinning og inspirasjon.

Basert på innhentet teori har vi utarbeidet én hypotese for hvert motiv, med en

antakelse om at alle har en positiv innvirkning på brukeres holdning til å følge

bedrifter på Instagram.

En spørreskjemaundersøkelse ble benyttet for å innhente data som skulle besvare

oppgavens seks hypoteser. Undersøkelsen ble distribuert blant ulike grupper på

Facebook samt Linkedin. Det ble gjennomført en faktoranalyse for å kvalitetssikre

motivene. Etter kvalitetssikringen ble det gjennomført en multippel

regresjonsanalyse for å avdekke hvilke motiver som har en signifikant innvirkning

på holdning til å følge bedrifter på Instagram. Fire av de seks motivene viste seg å

få medhold i at de hadde en positiv innvirkning på holdning til å følge bedrifter på

Instagram.

Dette studiet viser at ønsket om å tilegne seg informasjon, bli underholdt, ytre sin

personlige identitet, og å stimulere sitt behov for inspirasjon har en signifikant

effekt på brukeres holdning til å følge bedrifter på Instagram. Derimot viste det seg at ønsket om å delta i et sosialt fellesskap og om økonomisk vinning ikke

hadde en signifikant innvirkning på holdning til å følge bedrifter på Instagram.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Digital markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2020
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit