• Et bilde sier mer enn tusen ord : Hvordan bilde på CV påvirker vurderingen av en jobbsøker 

      Sandvik, Åsmund Haugstad; Hansen, Christian Lundevall (Master thesis, 2017)
      Bør man legge ved bilde av seg selv på jobbsøknaden? De lærde strides. På den ene siden kan det gjøre jobbsøknaden mer personlig, og at det er enklere å skille seg ut. På den andre siden, er det å skille seg ut alltid ...
    • Et dult for en sunnere hverdag 

      Blokkum, Katrine Haugen; Larssen, Line Bjerkset; Engh, Maren Valheim (Bachelor thesis, 2019)
      Kan utvalgte dult få kunder som handler matvarer på nett til å ende opp med en sunnere handlekurv? I denne oppgaven har vi gjennomført et eksperiment i nettbutikken til Meny for å finne svar på akkurat dette. Med ...
    • Et ekspansivt budsjett, preget av usikkerhet 

      Bjørnland, Hilde C (Journal article, 2020)
      ‘Regjeringen lot seg ikke lede inn i fristelsen, men har levert et overraskende nøkternt budsjett…’, kunne man lese i en kommentar i E24 etter at regjeringen la frem nasjonalbudsjettet 7. oktober. Og mange av kommentarene ...
    • Et forbedringsarbeid om å øke barnehagekvalitet: "Alle situasjoner, både lek og rutinesituasjoner, rommer gode læringsmuligheter." 

      Meiltoft, Linda; Rønningen, Lillian (Master thesis, 2022)
      Dette er et forbedringsarbeid for å øke kvaliteten på tilbudet i barnehagen generelt, men spesielt er fokuset her rettet mot barns læringsmiljø, og personalets handlingskompetanse i hverdagsøyeblikkene. Deltagelsen i Trygg ...
    • Et kunnskapsbasert reiseliv 

      Jacobsen, Erik W.; Espelien, Anne (Forskningsrapport;01/2011, Research report, 2011)
      Prosjektet ”Et kunnskapsbasert Reiseliv” inngår som delprosjektet i det store nasjonale forskningsprosjektet ”Et kunnskapsbasert Norge” som gjennomføres ved Handelshøyskolen BI under ledelse av professor Torger Reve. ...
    • Et kvantitativt studie om hvordan ulike faktorer påvirker følgeres tilknytning og kjøpsintensjon til strikkedesignere / strikkebedrifter på Instagram 

      Amundsen, Pia Marlene Øye; Hasselø, Marte (Bachelor thesis, 2021)
      Sosiale medier er kanaler som kan benyttes av bedrifter til å selge og skape kontakt med følgere. Instagram er en kanal med mange brukere og gode muligheter for bedrifter til å oppnå kontakt med relevante kundegrupper. ...
    • Et retrospektivt case-studie av Dale eiendomsutvikling 

      Kristiansen, Benedikte Karoline; Bayanloo, Maryam (Bachelor thesis, 2017)
      Med denne bacheloroppgaven i prosjektledelse ønsker vi å undersøke om strategisk prosjekttilnærming kunne bidratt positivt til Dale Eiendomsutvikling som i utgangspunktet ikke drev prosjektbasert. Dernest ønsker vi å ...
    • Et ”trykklart” prosjekt 

      Andresen, Kenneth Kopperud; Bangjord Hove, Tommy; Sivertsen, Anders (Bachelor thesis, 2015-06-01)
      Hitra-Frøya bestemte seg i slutten av 2013 for å starte et nytt prosjekt med tittelen Hitra-Frøya Pluss. Denne oppgaven fokuserer på temaet prosjektgjennomføring og problemstillingen Hvordan gjennomførte Hitra-Frøya ...
    • The ethical dimension of public relations in Europe: Digital channels, moral challenges, resources, and training 

      Hagelstein, Jens; Einwiller, Sabine; Zerfass, Ansgar (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Digital communication tools and practices improve the spread and impact of organisational messages. Quite often, however, they also pose moral problems. This article examines how often public relations practitioners encounter ...
    • Ethical navigation in leadership training 

      Kvalnes, Øyvind; Øverenget, Einar (Journal article; Peer reviewed, 2012)
      Business leaders frequently face dilemmas, circumstances where whatever course of action they choose, something of important value will be offended. How can an organisation prepare its decision makers for such situations? ...
    • Ethics and Society: A Theory of Comparative Worldviews 

      Zhang, Tong (Journal article, 2022)
      This article outlines a theist social science paradigm. The central thesis, derived from the assumption of an omnibenevolent and powerful God, is the Law of Divine Selection. It states that the motives of people, or the ...
    • Ethnically Biased? Experimental Evidence from Kenya 

      Berge, Lars Ivar Oppedal; Bjorvatn, Kjetil; Galle, Simon; Miguel, Edward; Posner, Daniel; Tungodden, Bertil; Zhang, Kelly (Journal article; Peer reviewed, 2019)
      Ethnicity has been shown to shape political, social, and economic behavior in Africa, but the underlying mechanisms remain contested. We utilize lab experiments to isolate one mechanism—an individual's bias in favor of ...
    • Etikk som butikk : et fremtidig konkurransefortrinn i klesbransjen? 

      Ludvigsen, Line Spets; Pedersen, June Karine (Bachelor thesis, 2013-12-18)
      Denne oppgavens problemstilling omhandler hvordan etikk kan bli et fremtidig konkurransefortrinn for klesbransjen. Oppgaven er engasjert av det vi har sett i mediebildet den siste tiden hvor spørsmålet om etikk i klesbransjen ...
    • Etter oljen: Utfordringer for norsk økonomi 

      Mork, Knut Anton (CME Working Papers;2/2013, Working paper, 2013)
      Petroleumsressursene er viktigste årsak til at Norge ligger på inntektstoppen i OECD, selv om en bare ser på fastlandsøkonomien. Ved hjelp av en naturlig, lokal monopolfordel har denne klart å tilegne seg store deler av ...
    • Etterlevelse som bidrag til virksomhetsstyring 

      Jenssen, Caroline Nerlien; Øhrbom, Thomas (Master thesis, 2023)
      Det å sikre god virksomhetsstyring er avgjørende dersom virksomheten skal vokse og utvikle seg, og samtidig håndtere krevende perioder og hendelser. Denne oppgaven handler om hvordan etterlevelse kan være et bidrag til at ...
    • Ettervirkning - grunnlag, rekkevidde og betydning 

      Skjønberg, Alexander Næss (Journal article; Peer reviewed, 2020)
      Artikkelen er et innlegg i den pågående debatten om ettervirkning. Forfatteren mener at det er endel misoppfatninger om hva den alminnelige regelen om ettervirkning går ut på. I artikkelen utdypes regelens rettsgrunnlag, ...
    • EU Energy Union: A Critical View 

      Noreng, Øystein (Journal article; Peer reviewed, 2019)
      This paper discusses the Energy Union project of the current European Union (EU), asmanifest in the 2018 Clean Energy for All.1 The focus is on energy policy objectives in relation to wider political ambitions, using energy ...
    • EU Taxonomy and Stock Performance 

      Bergan, Magnus Myhre; Refseth, Ådne Viken (Master thesis, 2022)
      This thesis investigates the link between environmental, social, and corporate governance (ESG) performance and stock performance in Europe between 2012-2021. We apply ESG data from Refinitiv's Eikon database and construct ...
    • EU, ØMU og EU etter ØMU 

      Skånland, Hermod (CME Working paper series;2/1999, Working paper, 1999)
    • Euro-zone equity returns: country versus industry effects 

      Eiling, Esther; Gerard, Bruno; Roon, Frans A. de (Journal article; Peer reviewed, 2012)
      This paper investigates whether Euro-zone equity returns are driven by country or industry effects over the 1990 to 2008 period. Using a style analysis approach, we find that before the introduction of the Euro country ...