• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Et kvantitativt studie om hvordan ulike faktorer påvirker følgeres tilknytning og kjøpsintensjon til strikkedesignere / strikkebedrifter på Instagram

Amundsen, Pia Marlene Øye; Hasselø, Marte
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2906913.pdf (5.284Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2786427
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [817]
Abstract
Sosiale medier er kanaler som kan benyttes av bedrifter til å selge og skape

kontakt med følgere. Instagram er en kanal med mange brukere og gode

muligheter for bedrifter til å oppnå kontakt med relevante kundegrupper. Et av

feltene som har svært mange brukere er innenfor hobbyen strikking hvor brukere

deler innhold og inspirerer hverandre. Stadig flere små og mellomstore

strikkebedrifter og strikkedesignere bruker kanalen som en markedsføringskanal.

Disse har tilsynelatende en personlig stil og fremtoning som det virker som de

bruker for å oppnå kontakt med følgere. I dette studiet belyses hvilke faktorer som

påvirker følgerenes opplevde tilknytning til strikkedesigneren / strikkebedriften på

Instagram. Vil den opplevde tilknytningen føre til tilknytningsoverføring og

dermed ha påvirkningskraft på kjøpsintensjonen hos følgeren?

Studiets problemstilling er: Hvordan påvirker faktorer følgeres tilknytning til

Strikkedesigneren/Strikkebedriften, og overføres tilknytningen til kommersielle

aktiviteter?

I studiet er det anvendt relevant teori og empiri fra tidligere forskning for å utvikle

en studiemodell og hypoteser med tilhørende faktorer som kan svare på studiets

problemstilling. Forskningsdesignet som benyttes er tverrsnittundersøkelse med

forhåndsvaliderte spørsmål. Populasjonen i undersøkelsen er strikkere på sosiale

medier som gir et bekvemmelighetsutvalg, avsluttende N= 751. Studiet utleder

elleve hypoteser som består av 5 ledd i studiemodellen: Ideality need fulfillment,

Relatedness need fulfillment, Competence need fulfillment, Attachment,

Attachment transfer og Purchase intention med tilhørende faktorer i tråd med

studiemodellen. Det er anvendt regresjonsanalyse for å teste hypotesene.

Resultatene viser støtte for alle hypotesene og faktorene unntatt H2: Visual

aesthetics. Dermed er 10 av 11 hypoteser og faktorer støttet. Disse er H1:

Inspiration, H3: Physical Attractiveness, H4: Enjoyability, H5: Similarity, H6:

Authenticity, H7: Informativeness, H8: Expertise, H9 a)b)c) Ideality, Relatedness

og Competence need fulfillment, H10: Attachment og H11: Attachment transfer.

Resultatene diskuteres og oppsummeres til slutt med konklusjonen at inspirasjon, fysisk attraktivitet, fornøyelighet, likhet, autensitet, informativitet og ekspertise

hos en strikkedesigner/bedrift kan se ut til å påvirke behov for idealitet, likhet og

kompetanse som igjen fører til tilknytning og tilknytningsoverføring i form av

kjøpsintensjon.
Description
Bacheloroppgave i Digital kommunikasjon og markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2021
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit