• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Et dult for en sunnere hverdag

Blokkum, Katrine Haugen; Larssen, Line Bjerkset; Engh, Maren Valheim
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2260625.pdf (1.563Mb)
Vedlegg - analyser.pdf (3.008Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2620284
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
Kan utvalgte dult få kunder som handler matvarer på nett til å ende opp med en

sunnere handlekurv? I denne oppgaven har vi gjennomført et eksperiment i

nettbutikken til Meny for å finne svar på akkurat dette. Med utgangspunkt i teori

om dulting, hvilket er små tiltak som kan føre til at forbrukeren tar bedre

avgjørelser, undersøkte vi om ulike dult kan få forbrukerne til å endre

kjøpsmønster i en sunnere retning. For å få forbrukerne til å handle sunnere

ønsket vi å påvirke dem til å handle nøkkelhullsprodukter. Ved å gå mer i dybden

på teori om dulting har vi også gjort rede for ulike kognitive teorier, og

forskjellige virkemidler som kan tas i bruk for å utvikle vellykkede dult. Med

dette som utgangspunkt utviklet vi tre hypoteser som vi har forsøkt å besvare

gjennom grundige analyser.

I oppgaven benyttet vi oss av kvantitativ metode, der vi samlet inn data fra de

ulike kundene i nettbutikken. Vi gjennomførte dermed et ekte eksperiment, og

benyttet oss av et kausalt design. Eksperimentet var todelt og til sammen

iverksatte vi to ulike dult, som ble utviklet på bakgrunn av de situasjonsbestemte

virkemidlene som er presentert i teorien. Den ene delen av eksperimentet tok

utgangspunkt i informasjon før valg, der vi ønsket å informere kundene om at

nøkkelhullsprodukter er et sunnere alternativ, gjennom distribusjon av en artikkel.

Den andre delen omhandlet synlig plassering av nøkkelhullsprodukter på forsiden

til nettbutikken. Utvalgsrammen var noe forskjellig for de ulike delene av

eksperimentet, men i all hovedsak baserte utvalgene seg på kundene som handlet i

nettbutikken til Meny da eksperimentet ble gjennomført.

For å forsikre oss om at eksperimentet ville lykkes, gjennomførte vi ulike

pretester. Den første pretesten hadde til hensikt å undersøke om artikkelen som

ble distribuert i første del av eksperimentet var informativ, og motiverende for

kjøp av nøkkelhullsprodukter. Deretter undersøkte vi om det var forskjell på ulike

dagligvarer når det kommer til i hvilken grad forbrukerne involverer seg ved valg.

Årsaken til dette var at vi basert på teorien antok at dette ville være en faktor som

kunne påvirke effekten av plasseringsdultet. Resultatene viser en signifikant endring i kjøpsmønster for de fleste

kontrollgrupper, i den første delen av eksperimentet. Vi kan med det konkludere

med at informasjon før kjøp, kan være med på å påvirke forbrukerne til å handle

utvalgte produkter. For den andre delen av eksperimentet kan vi se en signifikant

økning i salg for ett av to analyserte produkter, som lå synlig plassert på forsiden.

Produktet som hadde en signifikant økning i salget, kunne vi på bakgrunn av

pretesten definere som et produkt som forbrukere involverer seg i i lavere grad

enn det andre produktet. Vi kan ikke se en nedgang i salg av de nære ikkenøkkelhullsmerkede

substituttene til disse produktene, og dermed kan vi ikke

konkludere med at en synlig plassering på forsiden vil få forbrukerne til å velge et

sunnere alternativ fremfor noe annet. De vil altså ikke ende opp med en totalt sett

sunnere handlekurv.

Til sammen har vi sett at små endringer i situasjonen kan påvirke kundene til å

handle mer av utvalgte produkter, men at det vil være en rekke andre faktorer som

også spiller inn på effekten av dultet. Derfor anbefaler vi å utforske akkurat hvilke

faktorer som spiller inn på effekten. For den første delen av eksperimentet vil

ulike faktorer kunne være på hvilken måte informasjonen utformes og

distribueres. For den andre delen av eksperimentet vil det være faktorer som blant

annet grad av involvering, ulike former for lojalitet og vanedannelse som kan

spille inn på effekten av plasseringen. Ved å utforske disse faktorene nærmere kan

man benytte virkemidlene mer strategisk, og dermed trekke sterkere konklusjoner

enn det vi har kunnet gjøre i denne oppgaven.
Description
Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2019
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit