Prosjektoppgave, Anvendt økonomi for ledere - Bedrift og Marked
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3104600Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Prisendringer i et marked kan forklares ved hjelp av tilbud- og etterspørselsmodellen ihht. Schiller kap 3 (2014). (vedlegg 1). Etterspørselsloven viser at lavere pris på et produkt gir høyere etterspørsel. Når prisen på et produkt går ned, vil forbrukerne ønske å kjøpe mer, og omvendt når prisen går opp. Tilbyderne, på sin side, vil være opptatt av å maksimere profitt. Dette kan gjøres ved å øke produksjonen og prisen på produktene sine. Om prisen blir for høy, vil det føre til lavere etterspørsel, og tilbyderne vil ikke kunne selge produktene sine til ønsket pris. Markedsmodellen finner likevekt der konsumentene som ønsker å kjøpe mest for minst møter produsentene som vil selge mest til høyest pris. I et perfekt marked vil tilbydere og konsumenter bestemme prisen. Dette er illustrert ved krysningspunktet mellom tilbud og etterspørsel, og markedslikevekten oppstår.
Beskrivelse
Executive Master of Management i Anvendt økonomi for ledere : Bedrift og marked fra Handelshøyskolen BI, 2023