Lydens rolle på TikTok
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3091402Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [880]
Sammendrag
Dette studiet er utarbeidet ved Handelshøyskolen BI Bergen våren 2023, og baserer seg på temaet lyd og lydeffekter på den sosiale medier plattformen TikTok. Formålet med denne oppgaven er å øke forståelsen av lydens betydning, lydens rolle og viktigheten av lydbruk når det kommer til å fange brukernes oppmerksomhet. Problemstillingen for denne bacheloroppgaven er:
“Hvilke lydeffekter tar oppmerksomheten og engasjerer aktive TikTok-brukere i aldersgruppen 18-25 år?”
Kapittel 2 om teoretisk rammeverk definerer og danner grunnlaget for studiet der vi gir innsikt i behovet for bredere forskning på lydbruk i innhold generelt. Videre beskriver vi TikTok og plattformens tilhørende lydfunksjoner, redegjør for teori og faktorer for brukernes bakgrunn for bruk av TikTok. Fremlagt teori brukes til å utarbeide og gjennomføre kvalitative og kvantitative undersøkelser.
Vår kvalitative del er gjennomført med to fokusgrupper med syv deltakere i hver gruppe innenfor målgruppen 18 til 25 år. Fokusgruppene hadde som formål å kartlegge respondentenes vaner på TikTok og holdning til forskjellig type lyd i innholdet. Informasjonen fra fokusgruppene ble benyttet til å utforme den kvantitative delen gjennom en spørreundersøkelse med spørsmål om områder vi ønsket dypere innsikt i. Undersøkelsen fikk 181 respondenter, 159 etter datarensning, og ble analysert i programvaren SAS JMP 16.
Våre funn viser at brukere fra 18 til 25 år hovedsakelig benytter plattformen for å tilfredsstille et behov for underholdning og sosial sammenligning, og at det finnes kjønnsforskjeller ved aksept for voiceover. Studien konkluderer med at cover sound fungerer best for å stimulere til engasjement i form av gjenlagte spor på videoene. I tilfellet der original sound foretrekkes, er det brukt i kombinasjon med cover sound. Dette betyr at kjente sanger og fraser bør benyttes i innhold der formålet er å oppnå flere visninger, likerklikk, delinger og lagringer av videoen.
Beskrivelse
Bachelorstudiet i Digital kommunikasjon og markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2023