Lydens rolle på TikTok
Abstract
Dette studiet er utarbeidet ved Handelshøyskolen BI Bergen våren 2023, og baserer seg på temaet lyd og lydeffekter på den sosiale medier plattformen TikTok. Formålet med denne oppgaven er å øke forståelsen av lydens betydning, lydens rolle og viktigheten av lydbruk når det kommer til å fange brukernes oppmerksomhet. Problemstillingen for denne bacheloroppgaven er:
“Hvilke lydeffekter tar oppmerksomheten og engasjerer aktive TikTok-brukere i aldersgruppen 18-25 år?”
Kapittel 2 om teoretisk rammeverk definerer og danner grunnlaget for studiet der vi gir innsikt i behovet for bredere forskning på lydbruk i innhold generelt. Videre beskriver vi TikTok og plattformens tilhørende lydfunksjoner, redegjør for teori og faktorer for brukernes bakgrunn for bruk av TikTok. Fremlagt teori brukes til å utarbeide og gjennomføre kvalitative og kvantitative undersøkelser.
Vår kvalitative del er gjennomført med to fokusgrupper med syv deltakere i hver gruppe innenfor målgruppen 18 til 25 år. Fokusgruppene hadde som formål å kartlegge respondentenes vaner på TikTok og holdning til forskjellig type lyd i innholdet. Informasjonen fra fokusgruppene ble benyttet til å utforme den kvantitative delen gjennom en spørreundersøkelse med spørsmål om områder vi ønsket dypere innsikt i. Undersøkelsen fikk 181 respondenter, 159 etter datarensning, og ble analysert i programvaren SAS JMP 16.
Våre funn viser at brukere fra 18 til 25 år hovedsakelig benytter plattformen for å tilfredsstille et behov for underholdning og sosial sammenligning, og at det finnes kjønnsforskjeller ved aksept for voiceover. Studien konkluderer med at cover sound fungerer best for å stimulere til engasjement i form av gjenlagte spor på videoene. I tilfellet der original sound foretrekkes, er det brukt i kombinasjon med cover sound. Dette betyr at kjente sanger og fraser bør benyttes i innhold der formålet er å oppnå flere visninger, likerklikk, delinger og lagringer av videoen.
Description
Bachelorstudiet i Digital kommunikasjon og markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2023