Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPrestegård, Henriette Styve
dc.contributor.authorSchjærven, Emilie Heen
dc.contributor.authorOmsted, Carl Georg Holland
dc.date.accessioned2023-09-22T12:38:36Z
dc.date.available2023-09-22T12:38:36Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3091402
dc.descriptionBachelorstudiet i Digital kommunikasjon og markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2023en_US
dc.description.abstractDette studiet er utarbeidet ved Handelshøyskolen BI Bergen våren 2023, og baserer seg på temaet lyd og lydeffekter på den sosiale medier plattformen TikTok. Formålet med denne oppgaven er å øke forståelsen av lydens betydning, lydens rolle og viktigheten av lydbruk når det kommer til å fange brukernes oppmerksomhet. Problemstillingen for denne bacheloroppgaven er: “Hvilke lydeffekter tar oppmerksomheten og engasjerer aktive TikTok-brukere i aldersgruppen 18-25 år?” Kapittel 2 om teoretisk rammeverk definerer og danner grunnlaget for studiet der vi gir innsikt i behovet for bredere forskning på lydbruk i innhold generelt. Videre beskriver vi TikTok og plattformens tilhørende lydfunksjoner, redegjør for teori og faktorer for brukernes bakgrunn for bruk av TikTok. Fremlagt teori brukes til å utarbeide og gjennomføre kvalitative og kvantitative undersøkelser. Vår kvalitative del er gjennomført med to fokusgrupper med syv deltakere i hver gruppe innenfor målgruppen 18 til 25 år. Fokusgruppene hadde som formål å kartlegge respondentenes vaner på TikTok og holdning til forskjellig type lyd i innholdet. Informasjonen fra fokusgruppene ble benyttet til å utforme den kvantitative delen gjennom en spørreundersøkelse med spørsmål om områder vi ønsket dypere innsikt i. Undersøkelsen fikk 181 respondenter, 159 etter datarensning, og ble analysert i programvaren SAS JMP 16. Våre funn viser at brukere fra 18 til 25 år hovedsakelig benytter plattformen for å tilfredsstille et behov for underholdning og sosial sammenligning, og at det finnes kjønnsforskjeller ved aksept for voiceover. Studien konkluderer med at cover sound fungerer best for å stimulere til engasjement i form av gjenlagte spor på videoene. I tilfellet der original sound foretrekkes, er det brukt i kombinasjon med cover sound. Dette betyr at kjente sanger og fraser bør benyttes i innhold der formålet er å oppnå flere visninger, likerklikk, delinger og lagringer av videoen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectdigitalen_US
dc.subjectkommunikasjonen_US
dc.subjectmarkedsføringen_US
dc.titleLydens rolle på TikToken_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel