Sirkulær omstilling i IKEA
Abstract
Formålet med oppgaven er få innsikt i hvordan IKEA jobber med omstillingen til
en sirkulær økonomi, kunnskap om hva IKEA selv sier om denne omstillingen,
samt å teste barrierer for sirkulær økonomi.
I undersøkelsen tok jeg utgangspunkt i følgende problemstilling;
Hvordan møter IKEA den sirkulære omstillingen og de viktigste
barrierene for sirkulær økonomi?
For å besvare oppgaven har jeg tatt utgangspunkt i Ditlev-Simonsens «A guide to
Sustainable Corporate Responsibility” som rammeverk sammen med annen
relevant teori fra pensumlitteraturen. Videre har jeg innhentet innsikter fra
sekundærkilder og kvalitative intervjuer, analysert og sammenstilt informasjonen
og brukt dette som grunnlag for drøftelser og konklusjon.
Jeg mener å kunne konkludere med at IKEA har kommet langt med en sirkulær
omstilling. Drøftelsen opp mot barrierene viser at IKEA har en styrke når det
kommer til størrelse, rekkevidde og volum. De har forutsetninger for å svare ut
nøkkelbarrierene på en bedre måte enn sannsynligvis de fleste andre selskaper i
tilsvarende bransjer. Studiet viser at også en stor aktør som IKEA har utfordringer
med å skape lønnsomhet i sirkulær økonomien og at de også leter etter gode
forretningsmodeller. Kundenes holdninger og adferd er en barriere for å lykkes
med sirkulære løsninger, dette gjelder også for IKEA.
Forretningsmodellen i seg selv med lave priser, kan oppfordre til overkonsum.
IKEAs prismodell kan være en utfordring i den vestlige verden. Nye produkter er
for billige og kundene vil sannsynligvis velge nytt fremfor å kjøpe brukt. Dette er
en problemstilling som er interessant for videre undersøkelser på kundenes
holdninger og handlinger til en eventuell høyere pris på nye produkter.
Mål for IKEA innen 2030 er 100% sirkulære produkter og at alle materialer skal
være brukte, fornyede eller resirkulerte. For å lykkes med en sirkulær omstilling
kan et samarbeid med andre virksomheter i samme eller komplementerende
bransjer være gunstig. En vellykket omstilling vil kreve en deling på tvers av bransjer for å bygge kompetanse om materialer, teknologi, forretningsmodeller og systemer for avfallshåndtering.
Description
Executive Master of Management i Bærekraft i praksis fra Handelshøyskolen BI, 2022