Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDrabløs, Anita Cecilie
dc.date.accessioned2022-12-09T13:33:56Z
dc.date.available2022-12-09T13:33:56Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3037041
dc.descriptionExecutive Master of Management i Bærekraft i praksis fra Handelshøyskolen BI, 2022en_US
dc.description.abstractFormålet med oppgaven er få innsikt i hvordan IKEA jobber med omstillingen til en sirkulær økonomi, kunnskap om hva IKEA selv sier om denne omstillingen, samt å teste barrierer for sirkulær økonomi. I undersøkelsen tok jeg utgangspunkt i følgende problemstilling; Hvordan møter IKEA den sirkulære omstillingen og de viktigste barrierene for sirkulær økonomi? For å besvare oppgaven har jeg tatt utgangspunkt i Ditlev-Simonsens «A guide to Sustainable Corporate Responsibility” som rammeverk sammen med annen relevant teori fra pensumlitteraturen. Videre har jeg innhentet innsikter fra sekundærkilder og kvalitative intervjuer, analysert og sammenstilt informasjonen og brukt dette som grunnlag for drøftelser og konklusjon. Jeg mener å kunne konkludere med at IKEA har kommet langt med en sirkulær omstilling. Drøftelsen opp mot barrierene viser at IKEA har en styrke når det kommer til størrelse, rekkevidde og volum. De har forutsetninger for å svare ut nøkkelbarrierene på en bedre måte enn sannsynligvis de fleste andre selskaper i tilsvarende bransjer. Studiet viser at også en stor aktør som IKEA har utfordringer med å skape lønnsomhet i sirkulær økonomien og at de også leter etter gode forretningsmodeller. Kundenes holdninger og adferd er en barriere for å lykkes med sirkulære løsninger, dette gjelder også for IKEA. Forretningsmodellen i seg selv med lave priser, kan oppfordre til overkonsum. IKEAs prismodell kan være en utfordring i den vestlige verden. Nye produkter er for billige og kundene vil sannsynligvis velge nytt fremfor å kjøpe brukt. Dette er en problemstilling som er interessant for videre undersøkelser på kundenes holdninger og handlinger til en eventuell høyere pris på nye produkter. Mål for IKEA innen 2030 er 100% sirkulære produkter og at alle materialer skal være brukte, fornyede eller resirkulerte. For å lykkes med en sirkulær omstilling kan et samarbeid med andre virksomheter i samme eller komplementerende bransjer være gunstig. En vellykket omstilling vil kreve en deling på tvers av bransjer for å bygge kompetanse om materialer, teknologi, forretningsmodeller og systemer for avfallshåndtering.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectbærekraft praksisen_US
dc.titleSirkulær omstilling i IKEAen_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel