Show simple item record

dc.contributor.authorJohannessen, Elise
dc.contributor.authorLervåg, Lisbeth
dc.contributor.authorMaridal, Odd Arne
dc.date.accessioned2022-11-11T09:11:30Z
dc.date.available2022-11-11T09:11:30Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3031333
dc.descriptionExecutive Master of Management i Ledelse, makt og mening fra Handelshøyskolen BI, 2022en_US
dc.description.abstractSteve Jobs (1955-2011) var en amerikansk innovatør og forretningsmann som var gründer og leder i Apple gjennom to ulike perioder. Han var kjent for å være engasjert i produktutviklingen i Apple og hadde til tider en oppførsel som var krevende for omgivelsene. Fra oppstarten i foreldrenes garasje til de epokegjørende produktlanseringene av iPhone var Jobs med i utviklingen av selskapet med hud og hår. Suksessene og nederlagene Steve Jobs opplevde sammen med Apple trigget nysgjerrigheten vår og vi ønsket derfor å belyse denne hovedproblemstillingen i oppgaven: Hva kan forklare Steve Jobs sin maktposisjon i Apple? For å svare på hovedproblemstillingen har vi benyttet tre underproblemstillinger:  Underproblemstilling 1: I hvilken grad bidro det machiavelliske hos Steve Jobs til hans maktposisjon i Apple?  Underproblemstilling 2: I hvilken utstrekning bidro Steve Jobs sin autentisitet til hans maktposisjon i Apple?  Underproblemstilling 3: I hvilken grad kan vi forklare Steve Jobs sin maktposisjon i Apple gjennom hans evne til å påvirke meningsdannelse? Spørsmålene er besvart ved å bruke hermeneutisk metode, klassiske ledelsesteorier og et bredt kildemateriale som vi har brukt til å belyse Jobs’ liv. Drøftingen tegner bildet av en leder med et bredt spekter av ferdigheter, men også en mann med tidvis lav impulskontroll. Jobs viser også flere ganger at han klarer å reise seg fra asken og lærer over tid av feilene. Som Cesare Borgia klarer Jobs over lengre perioder å holde sitt fyrstedømme sterkt. Med sin dedikasjon og særegenheter er han i våre øyne autentisk. Dog, kanskje ikke i amerikansk ledelsesteori sine øyne, der man skal være autentisk nok. Heller ikke mer. Jobs er god på å styre meningsdannelsen hos sine ansatte, men krever han for mye av dem slik at det over tid fører han selv utenfor kanten?en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectledelse makt meningen_US
dc.titleSteve Jobs - fugl Føniksen_US
dc.typeMaster thesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record