Steve Jobs - fugl Føniks
Abstract
Steve Jobs (1955-2011) var en amerikansk innovatør og forretningsmann som var
gründer og leder i Apple gjennom to ulike perioder. Han var kjent for å være
engasjert i produktutviklingen i Apple og hadde til tider en oppførsel som var
krevende for omgivelsene. Fra oppstarten i foreldrenes garasje til de epokegjørende
produktlanseringene av iPhone var Jobs med i utviklingen av selskapet med hud og
hår. Suksessene og nederlagene Steve Jobs opplevde sammen med Apple trigget
nysgjerrigheten vår og vi ønsket derfor å belyse denne hovedproblemstillingen i
oppgaven:
Hva kan forklare Steve Jobs sin maktposisjon i Apple?
For å svare på hovedproblemstillingen har vi benyttet tre
underproblemstillinger:
Underproblemstilling 1: I hvilken grad bidro det machiavelliske hos
Steve Jobs til hans maktposisjon i Apple?
Underproblemstilling 2: I hvilken utstrekning bidro Steve Jobs sin
autentisitet til hans maktposisjon i Apple?
Underproblemstilling 3: I hvilken grad kan vi forklare Steve Jobs sin
maktposisjon i Apple gjennom hans evne til å påvirke
meningsdannelse?
Spørsmålene er besvart ved å bruke hermeneutisk metode, klassiske ledelsesteorier
og et bredt kildemateriale som vi har brukt til å belyse Jobs’ liv. Drøftingen tegner
bildet av en leder med et bredt spekter av ferdigheter, men også en mann med tidvis
lav impulskontroll. Jobs viser også flere ganger at han klarer å reise seg fra asken og
lærer over tid av feilene. Som Cesare Borgia klarer Jobs over lengre perioder å holde
sitt fyrstedømme sterkt. Med sin dedikasjon og særegenheter er han i våre øyne
autentisk. Dog, kanskje ikke i amerikansk ledelsesteori sine øyne, der man skal være
autentisk nok. Heller ikke mer. Jobs er god på å styre meningsdannelsen hos sine
ansatte, men krever han for mye av dem slik at det over tid fører han selv utenfor
kanten?
Description
Executive Master of Management i Ledelse, makt og mening fra Handelshøyskolen BI, 2022