• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Executive Master of Management
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Executive Master of Management
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tillit til propaganda - en sikkerhetsrisiko?

Sorokin, Andrey
Master thesis
Thumbnail
View/Open
MAN51251_1.pdf (455.7Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3031313
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Executive Master of Management [439]
Abstract
I denne prosjektoppgaven i faget “Kulturforståelse og etikk i sikkerhetsledelse”

stiller jeg spørsmålet “I hvilken utstrekning er norsk-russeres syn på Russlands

invasjon av Ukraina et produkt av propaganda?”, og jeg skal prøve å finne ut

mer om hvordan propaganda gir rom for tillit i den demokratiske offentligheten i

Norge, hva som skjer når tilliten oppstår og hvordan vi kan håndtere informasjon

som skaper grunnlag for å bli kalt propaganda.

I tillegg skal jeg komme med anbefalinger om hvordan en leder kan bli forberedt

på kommunikasjon med mennesker som er påvirket av propaganda og hvordan

man skal takle fremtidige utfordringer og forebygge konsekvenser. Ved hjelp av

boka Falske nyheter : løgn, desinformasjon og propaganda i den digitale

offentligheten av B. Kalsnes og annen relevant teori og materialer fra faget vil jeg

forsøke å utvikle ledelsesperspektiver i vår demokratiske offentlighet. I oppgaven

berører jeg sentrale perspektiver som blant annet propaganda, legitimering av

russiske propagandаmyter og propaganda som tillitsobjekt.

I oppgaven ser jeg på hvordan norsk-russeres syn på Russlands invasjon av

Ukraina påvirkes av propaganda med utgangspunkt i pensumlitteratur og annet

studiemateriell, intervjuer og samtaler med russere som bor i Norge. Metodedelen

som inneholder fenomenologisk metode og hermeneutisk tilnærming fra min

tidligere prosjektoppgave (2021) i programmet “Tilstedeværende ledelse – i en

digital tid”, har blitt gjenbrukt og bearbeidet i konteksten sikkerhetsledelse. I

tillegg har jeg brukt mine egne observasjoner, refleksjoner og erfaringer fra

studieprogrammet jeg har tatt.

Propaganda som fenomen har fått større interesse grunnet Russlands retorikk

angående den nåværende Ukraina-konflikten, og i dagens kunnskapssamfunn må

man få bevissthet omkring troverdigheten i informasjon som konsumeres. Måten

vi oppfatter og håndterer informasjon har innflytelse på vår trygghetsfølelse i

samfunnet. I en digital tid må ledere fokusere enda mer på kritisk tenkning og

faktasjekking som er nøkkelfaktorer til trygghet i det offentlige. Det må

gjennomføres kritiske valg av informasjonskilder for at det demokratiske

samfunnet kan prestere på sitt beste.

På slutten av oppgaven kommer jeg med en punktvis liste med praktisk orienterte

anbefalinger som vi kan utprøve, vurdere og videreføre.

“Internettet har kommet og gitt en polyfoni av stemmer, enhver person kan gå til

utenlandske mediesider og se på agendaen fra den andre siden. Derfor er det ikke

lett for en propagandist nå...” Gregory Asmolov (Fillipova, 2021)
Description
Executive Master of Management i Sikkerhetsledelse og kulturforståelse fra Handelshøyskolen BI, 2022
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit