Entreprenørskap i energisektoren En komparativ casestudie av Norge og USA
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2787678Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [817]
Sammendrag
Denne studien tar for seg en rekke faktorer som kan bidra til å fremme og
eventuelt hemme oppstartsbedrifters evne til å utvikle grønn teknologi i
energisektoren. Det grønne skiftet er et tema som har fått økt internasjonal
oppmerksomhet i nyere tid. I dag er energisektoren kilden til tre fjerdedeler av
drivhusgassutslippene, og en omstilling av denne sektoren er nødvendig for at
verden skal nå sine klimamål. Formålet med denne studien er å identifisere hvilke
faktorer og forhold som er avgjørende for innovasjon av grønne løsninger. Med et
utvalg grønne oppstartsbedrifter fra «Norges Oljehovedstad» – Stavanger, og
«Verdens Energihovedstad» – Houston, så er det gjennomført en kvalitativ
komparativ casestudie for å nå studiens formål. Gjennom denne studien skal
følgende problemstilling besvares:
«Hvilke eksterne forutsetninger og ressurser anses som kritiske
suksessfaktorer for norske og amerikanske oppstartsbedrifter i
energisektoren?».
For å besvare problemstillingen er det utarbeidet et teoretisk rammeverk som
omhandler eksterne forutsetninger og mobilisering og utnyttelse av ressurser.
Eksterne forutsetninger er herunder institusjonelle forhold, innovasjons- og
omstillingspolitikk samt klynge teori. Mobilisering og utnyttelse av ressurser er
bestående av interne evner for vekst, strategisk entreprenørskap og partnerskap,
samt ressursbasert teori. Teorien vil så bli knyttet opp med innhentet empiri fra
åtte dybdeintervjuer og innhentet sekundærdata. Vi finner at myndigheter bør
prioritere og effektivisere støtteordninger til FoU, samt sørge for en stabil og
forutsigbar miljøpolitikk for å redusere transaksjonskostnader og usikkerhet.
Videre finner vi at grønne oppstartsbedrifter drar stor nytte av deres
klyngetilhørighet i Stavanger og Houston. På internnivå finner vi at
oppstartsbedriftene bør ha et samspill mellom aktiviteter innen FoU og
kundeorientering slik at løsningen samsvarer med markedets etterspørsel. Dette
komplementære samspillet er muliggjort av bransjeerfaringer, teknologisk
kompetanse og markedsinnsikt, som gjør spesialisert- og entreprenøriell kunnskap
som nok en suksessfaktor. Til slutt vil ressursbasert teori belyse ulike kilder til
homogenitet og heterogenitet, noe som påvirker våre utvalg forskjellig.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Entreprenørskap fra Handelshøyskolen BI, 2021