Den tradisjonelle filmdistributørens rolle i strømmeøkonomien
Abstract
Formålet med studien har vært å få kunnskap om hvordan norske distributører blir
påvirket av disse endringene og hvilke muligheter og utfordringer den nye
teknologien medfører. Følgende problemstilling er formulert; Hvordan endres
rollen til tradisjonelle filmdistributører med strømmeteknologien? For å
konkretisere dette og avgrense fokuset har jeg jobbet ut ifra ett undersøkelsesspørsmål
samt én underproblemstilling til dette spørsmålet; Hvordan blir
distributører påvirket av at de store strømmetjenestene tar plass i verdisystemet?
Og videre; Hvordan vil distributørene påvirkes av en endret vindusstruktur? Ny
teknologi har generelt sett en tendens til å muliggjøre enklere markedsstrukturer
ved å disintegrere tradisjonelle mellomledd, samtidig som nye roller og
funksjoner vokser frem. På bakgrunn av dette tar jeg et verdikjedeperspektiv for å
undersøke strømmetjenestenes påvirkning på distributørene. Videre anvendes
teori om vinduskjeden for å utforske fremvoksende fleksible mønstre for lansering
av film og hvordan dette kan ha innvirkning på distributører.
Description
Bacheloroppgave i Creative Industries
Management fra Handelshøyskolen BI, 2021