Brukergenerert innhold - #Repost En kvalitativ studie av effekten ved bedriftens bruk av brukergenerert innhold gjennom Instagram
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2684613Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [880]
Sammendrag
Vi ønsker i denne bachelor oppgaven å undersøke effekten ved bedriftenes bruk
av brukergenerert innhold gjennom plattformen Instagram. Vi ønsker å undersøke
dette nærmere da det finnes lite informasjon om påvirkningen og tankene rundt at
en bedrift benytter seg av brukergenerert innhold. Grunnet begrensning både i
ressurser og tid har vi valgt å avgrense oppgaven slik at vi kun knyttet
problemstillingen opp mot Instagram. Instagram ble valgt da plattformen er i stor
vekst, spesielt innenfor digital markedsføring. Vi bestemte oss for følgende
problemstilling:
“Hvordan oppfatter forbrukere bedrifters aktive bruk av brukergenerert innhold
på Instagram?”
For å kunne besvare problemstillingen har vi benyttet oss av en kvalitativ metode,
da det fantes lite forskning på valgt område. Vi gjennomførte dybdeintervju med
seks intervjuobjekter for å få en større forståelse og innhente så mye informasjon
som mulig for å besvare problemstillingen. For å undersøke dette har vi anvendt
flere forskningsartikler som belyser temaene vi mener er relevante. Vi benyttet oss
i hovedsak av teorien om Persuasion Knowledge, som handler om at forbrukerne
har kunnskap om påvirkningen de står ovenfor og skeptisisme rundt dette.
Resultatene av forskningen viste at forbrukere legger vekt på forskjellige faktorer
ved bedrifters bruk av brukergenerert innhold. Vi så at det var få som hadde stor
kjennskap til brukergenerert innhold og bedriftens grad av brukergenerert innhold
var ubevisst, da det ikke er tydelig eller kjent nok til å gjenkjenne. Ut ifra funnene
så vi at forbrukerne hadde en større troverdighet til bedrifter som benyttet seg av
brukergenerert innhold. Desto mer en bedrift aktivt benytter seg av brukergenerert
innhold, desto mer effektivt er det for bedriften. Dette gjelder med unntak i at
forbrukere som er skeptiske vil unngå å bli påvirket ved at de kan ignorere
innhold som blir publisert gjennom plattformen Instagram. Et annet funn er at vi
ser tydelig at bruken av brukergenerert innhold på Instagram er både lønnsomt og
effektivt for en bedrift. Brukergenerert innhold gir derfor en stor verdi til
bedrifter, da det skaper mye engasjement rundt en merkevare.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Digital markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2020