• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Brukergenerert innhold - #Repost En kvalitativ studie av effekten ved bedriftens bruk av brukergenerert innhold gjennom Instagram

Nilsen, Sunniva; Olsen, Julie Marthea Rommen
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2569602.pdf (1.531Mb)
Bachelor - Digital markedsforing- vedlegg.pdf (303.5Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2684613
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [572]
Abstract
Vi ønsker i denne bachelor oppgaven å undersøke effekten ved bedriftenes bruk

av brukergenerert innhold gjennom plattformen Instagram. Vi ønsker å undersøke

dette nærmere da det finnes lite informasjon om påvirkningen og tankene rundt at

en bedrift benytter seg av brukergenerert innhold. Grunnet begrensning både i

ressurser og tid har vi valgt å avgrense oppgaven slik at vi kun knyttet

problemstillingen opp mot Instagram. Instagram ble valgt da plattformen er i stor

vekst, spesielt innenfor digital markedsføring. Vi bestemte oss for følgende

problemstilling:

“Hvordan oppfatter forbrukere bedrifters aktive bruk av brukergenerert innhold

på Instagram?”

For å kunne besvare problemstillingen har vi benyttet oss av en kvalitativ metode,

da det fantes lite forskning på valgt område. Vi gjennomførte dybdeintervju med

seks intervjuobjekter for å få en større forståelse og innhente så mye informasjon

som mulig for å besvare problemstillingen. For å undersøke dette har vi anvendt

flere forskningsartikler som belyser temaene vi mener er relevante. Vi benyttet oss

i hovedsak av teorien om Persuasion Knowledge, som handler om at forbrukerne

har kunnskap om påvirkningen de står ovenfor og skeptisisme rundt dette.

Resultatene av forskningen viste at forbrukere legger vekt på forskjellige faktorer

ved bedrifters bruk av brukergenerert innhold. Vi så at det var få som hadde stor

kjennskap til brukergenerert innhold og bedriftens grad av brukergenerert innhold

var ubevisst, da det ikke er tydelig eller kjent nok til å gjenkjenne. Ut ifra funnene

så vi at forbrukerne hadde en større troverdighet til bedrifter som benyttet seg av

brukergenerert innhold. Desto mer en bedrift aktivt benytter seg av brukergenerert

innhold, desto mer effektivt er det for bedriften. Dette gjelder med unntak i at

forbrukere som er skeptiske vil unngå å bli påvirket ved at de kan ignorere

innhold som blir publisert gjennom plattformen Instagram. Et annet funn er at vi

ser tydelig at bruken av brukergenerert innhold på Instagram er både lønnsomt og

effektivt for en bedrift. Brukergenerert innhold gir derfor en stor verdi til

bedrifter, da det skaper mye engasjement rundt en merkevare.
Description
Bacheloroppgave i Digital markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2020
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit