Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNilsen, Sunniva
dc.contributor.authorOlsen, Julie Marthea Rommen
dc.date.accessioned2020-10-22T15:26:17Z
dc.date.available2020-10-22T15:26:17Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2684613
dc.descriptionBacheloroppgave i Digital markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2020en_US
dc.description.abstractVi ønsker i denne bachelor oppgaven å undersøke effekten ved bedriftenes bruk av brukergenerert innhold gjennom plattformen Instagram. Vi ønsker å undersøke dette nærmere da det finnes lite informasjon om påvirkningen og tankene rundt at en bedrift benytter seg av brukergenerert innhold. Grunnet begrensning både i ressurser og tid har vi valgt å avgrense oppgaven slik at vi kun knyttet problemstillingen opp mot Instagram. Instagram ble valgt da plattformen er i stor vekst, spesielt innenfor digital markedsføring. Vi bestemte oss for følgende problemstilling: “Hvordan oppfatter forbrukere bedrifters aktive bruk av brukergenerert innhold på Instagram?” For å kunne besvare problemstillingen har vi benyttet oss av en kvalitativ metode, da det fantes lite forskning på valgt område. Vi gjennomførte dybdeintervju med seks intervjuobjekter for å få en større forståelse og innhente så mye informasjon som mulig for å besvare problemstillingen. For å undersøke dette har vi anvendt flere forskningsartikler som belyser temaene vi mener er relevante. Vi benyttet oss i hovedsak av teorien om Persuasion Knowledge, som handler om at forbrukerne har kunnskap om påvirkningen de står ovenfor og skeptisisme rundt dette. Resultatene av forskningen viste at forbrukere legger vekt på forskjellige faktorer ved bedrifters bruk av brukergenerert innhold. Vi så at det var få som hadde stor kjennskap til brukergenerert innhold og bedriftens grad av brukergenerert innhold var ubevisst, da det ikke er tydelig eller kjent nok til å gjenkjenne. Ut ifra funnene så vi at forbrukerne hadde en større troverdighet til bedrifter som benyttet seg av brukergenerert innhold. Desto mer en bedrift aktivt benytter seg av brukergenerert innhold, desto mer effektivt er det for bedriften. Dette gjelder med unntak i at forbrukere som er skeptiske vil unngå å bli påvirket ved at de kan ignorere innhold som blir publisert gjennom plattformen Instagram. Et annet funn er at vi ser tydelig at bruken av brukergenerert innhold på Instagram er både lønnsomt og effektivt for en bedrift. Brukergenerert innhold gir derfor en stor verdi til bedrifter, da det skaper mye engasjement rundt en merkevare.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectdigital markedsføringen_US
dc.titleBrukergenerert innhold - #Repost En kvalitativ studie av effekten ved bedriftens bruk av brukergenerert innhold gjennom Instagramen_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel