• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Boikotter av Black Friday: En undersøkelse om hvordan boikotter av massekonsumpsjon påvirker forbrukeres oppfatning av merker

Engström, Matilda
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
2574034.pdf (2.729Mb)
Vedlegg BACHELOR.pdf (5.246Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2684062
Utgivelsesdato
2020
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [571]
Sammendrag
I dagens samfunn oppfordres forbrukere å handle ofte og mye, med den store

salgsdagen Black Friday som et prakteksempel. I lys av miljøfokus og

bærekraftige forretningsstrategier velger noen bedrifter å boikotte slike

salgskampanjer, for å ta avstand fra massekonsumpsjon. Med et voksende

engasjement for miljø blant forbrukere, kan bærekraftige boikotter være

hensiktsmessige for å skape positive assosiasjoner til merker. En stadig voksende

fast fashion-industri øker derimot kompleksiteten knyttet til temaet. Faktumet at

forbrukere responderer godt til hyppig oppdaterte og rimelige produktsortiment,

bygger opp under problemet ved massekonsumpsjon. Responsen knyttet til en

boikott av massekonsumpsjon er dermed vanskelig å forutsi – en utfordring som

har dannet grunnlag for problemstillingen i denne oppgaven.

Hovedproblemstillingen lyder:

«I hvilken grad blir forbrukerens oppfatning av merker påvirket av at en bedrift

tar et standpunkt i henhold til massekonsumpsjon?»

For å utforske denne problemstillingen har jeg gjennomført en kvantitativ

undersøkelse med et eksperimentelt forskningsdesign. Eksperimentet ble utviklet

gjennom et 2x2 faktorielt design, der de uavhengige variablene var prisimage og

type boikott. For å manipulere stimuli i eksperimentet valgte jeg å skrive fire

nyhetsartikler om et fiktivt klesmerke. De fire eksperimentgruppene ble tildelt en

tilfeldig artikkel, fulgt av et standardisert spørreskjema. For å undersøke

problemstillingen var spørsmålene knyttet til variablene attityde til merke,

oppfattet prisnivå, intern referansepris og holdning til handling. I tillegg ble

oppfattet grad av hykleri studert som mediator i studien.

Hypotesene ble undersøkt gjennom statistiske analyser i form av mediator-,

regresjon- og ANOVA-analyser. Resultatene viser at prisimage har en signifikant

effekt på hvordan forbrukere oppfatter bedrifter, der et merke med høy prisimage

stiller seg sterkere enn et merke med lav prisimage i henhold til boikotter av

massekonsumpsjon. Analysene tilsier at billigere klesmerker oppfattes som mer

hyklerske når det gjelder slike samfunnsansvarlige påstander, der graden av

hykleri har en negativ effekt på attityde til merke og oppfattet prisnivå. Analysene

ga ikke støtte for signifikante forskjeller mellom ulike typer av boikott.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2020
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit