• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan påvirker produkter med høy involveringsgrad kundenes kjøpsprosess ved handel i butikk eller på nett?

Nilsen, Martine Kogstad
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
2573681.pdf (4.669Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2684008
Utgivelsesdato
2020
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [572]
Sammendrag
Formålet med utredningen er å få en bredere forståelse av hvordan produkter med

høy involveringsgrad påvirker forbrukerens kjøpsprosess i butikk og på nett, med

utgangspunkt i klesbransjen. Valg av bransje baserer seg på trenden i klesbransjen

hvor netthandel øker, og forbrukere forventer mer tilgjengelighet. En annen årsak

er endring i kundereisen. Forbrukere benytter seg av multikanaler for å oppnå en

sømløs handleopplevelse. På bakgrunn av dette er oppgavens problemstilling som

følgende: Hvordan påvirker produkter med høy involveringsgrad kundenes

kjøpsprosessen, ved handel i butikk eller på nett?

Det ble benyttet et deskriptivt design, for å få en bedre innblikk i forbrukerens

kjøpsatferd. Jeg utarbeidet deretter en spørreundersøkelse med 156 respondenter,

som er utgangspunktet i den kvantitative metoden. Ved analysering av data ble det

i hovedsak benyttet t-tester og ANOVA analyser for å sammenligne i hvilken grad

forbrukerne som foretrekker ulik retailtjeneste vektlegger forskjellige faktorer i

deres kjøpsprosess.

Viktige funn fra studien viser at forbrukere tar for seg webrooming som et

handlemønster ved kjøp av denne produkttypen. Dette fastslår at flertallet i

populasjonen foretrekker å søke etter informasjon på nett, for å videre handle i

fysisk butikk. Ved de ulike valgene forbrukerne tar i kjøpsprosessen indikerer

disse valgene at forbrukerne har både forskjellige preferanser, men også visse

likhetstrekk, når man foretar et kjøp av høy involveringsgrad i de ulike

handlekanalene. Demografiske variabler har ikke like stor påvirkning på kanal

som først antatt. Jeg finner videre at de som foretrekker handel i butikk viser

sterkere preferanse for servicepersonell og fysiske fasiliteter ved evaluering av

alternativ, mens netthandlerne foretrekker å sammenligne pris og alternativ på

nett. For å oppnå en sømløs handleopplevelse viser konsumentene således at de er

villig til å trekke elementer fra begge kanalene, for å oppnå tilfredshet.

Oppgavens struktur er delt inn i fire deler. Første del vil dekke det teoretiske

rammeverket, som presenterer teori for å underbygge undersøkelsen. Del to består

av metodedelen som baserer seg på kvantitativ analyse. Del tre består av

dataanalyse, hvor kapittelets oppbygging baserer seg på elementer fra

kjøpsprosessen. Avslutningsvis vil del fire ta for seg diskusjon av funn.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2020
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit