• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kommunikasjon ved bruk av to ulike gjennomføringsstrategier i samme prosjekt

Komarcic, Kristina
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
2574926.pdf (1.418Mb)
Bachelor Prosjektledelse - Vedlegg 1&2.pdf (135.7Kb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2683552
Utgivelsesdato
2020
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [571]
Sammendrag
Prosjekt Autosys er et prosjekt på vegne av Statens Vegvesen. Gjennomføring av

prosjektet er blitt forsøkt å utføres to ganger tidligere, både i 2002 og 2008. Et

prosjekt som i utgangspunktet skulle koste 285 millioner NOK, koster den dag i

dag ved sitt tredje forsøk, 1,6 milliarder NOK (Regjeringen, 2018). I 2016 fikk

konsulentselskapet Accenture muligheten til å gjennomføre prosjektet som skal

stå ferdig innen våren 2021. Prosjektet baserer seg på utvikling av et nytt ITsystem

gjeldende erstatning av en stormaskinløsning. Stormaskinløsningen har

siden 80-tallet i Norge registrert kjøretøy. Accenture er leverandør, mens Staten

Vegvesen (SVV) er kunde. Betydningen prosjektet har for både Accenture og

SVV er at det oppstår markedsføring gjennom dannelse av relasjonsverdi mellom

kunde og leverandør, som vil styrke hverandres merkevare.

Med samfunnet i teknologisk utvikling, trenger systemet mer brukervennlig og

effektiv teknologi. Agile metoder er blitt en attraktiv metode ved prosjektarbeid

grunnet metodens fleksibilitet. Prosjekt Autosys opererer med et såpass stort

omfang, at det vil være nødvendig med høyere krav om kontroll. Derfor benytter

de seg av både smidig gjennomføringsstrategi gjennom Scrum-, og fossefallsmetodikken

for klare retningslinjer gjeldende deres leveranser. Prosjektet er et

matriseprosjekt med prosjektdeltakere som utgjør tverrfaglige ressurser.

Kommunikasjon vil være essensielt for å opprettholde prosjekteffektivitet

gjennom påvirkning av motivasjon, ledelse og usikkerhetshåndtering. Tematikken

tar utgangspunkt i problemstillingen; ‘’Hvordan kan bedre kommunikasjon i

Scrum-teamet være med på å skape balanse mellom fossefallsmetodikken og deres

smidige gjennomføringsstrategi, uten at det går utover prosjekteffektiviteten?’’.

Ved bruk av dybdeintervju, er det blitt intervjuet fire respondenter både på

ledelses- og team nivå fra Accenture. Det er blitt inntrykk av at det er god

kommunikasjon, men det er områder en kan forbedre. I bunn og grunn er det blitt

satt fokus på å danne en prosjektkultur i prosjektet i å med at dette har vært et

problem ved deres tidligere forsøk. Kommunikasjon med tydelig

kommunikasjonsprosess vil være fundamentalt for å opprettholde verdiene

prosjektdeltakerne står ovenfor. Samtidig er kommunikasjon fundamentalt ved

motivasjon, ledelse og usikkerhetshåndtering, ved at det påvirker

prosjekteffektiviteten, og forhåpentligvis leder frem mot prosjektsuksess.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Prosjektledelse fra Handelshøyskolen BI, 2020
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit