Kommunikasjon ved bruk av to ulike gjennomføringsstrategier i samme prosjekt
Abstract
Prosjekt Autosys er et prosjekt på vegne av Statens Vegvesen. Gjennomføring av
prosjektet er blitt forsøkt å utføres to ganger tidligere, både i 2002 og 2008. Et
prosjekt som i utgangspunktet skulle koste 285 millioner NOK, koster den dag i
dag ved sitt tredje forsøk, 1,6 milliarder NOK (Regjeringen, 2018). I 2016 fikk
konsulentselskapet Accenture muligheten til å gjennomføre prosjektet som skal
stå ferdig innen våren 2021. Prosjektet baserer seg på utvikling av et nytt ITsystem
gjeldende erstatning av en stormaskinløsning. Stormaskinløsningen har
siden 80-tallet i Norge registrert kjøretøy. Accenture er leverandør, mens Staten
Vegvesen (SVV) er kunde. Betydningen prosjektet har for både Accenture og
SVV er at det oppstår markedsføring gjennom dannelse av relasjonsverdi mellom
kunde og leverandør, som vil styrke hverandres merkevare.
Med samfunnet i teknologisk utvikling, trenger systemet mer brukervennlig og
effektiv teknologi. Agile metoder er blitt en attraktiv metode ved prosjektarbeid
grunnet metodens fleksibilitet. Prosjekt Autosys opererer med et såpass stort
omfang, at det vil være nødvendig med høyere krav om kontroll. Derfor benytter
de seg av både smidig gjennomføringsstrategi gjennom Scrum-, og fossefallsmetodikken
for klare retningslinjer gjeldende deres leveranser. Prosjektet er et
matriseprosjekt med prosjektdeltakere som utgjør tverrfaglige ressurser.
Kommunikasjon vil være essensielt for å opprettholde prosjekteffektivitet
gjennom påvirkning av motivasjon, ledelse og usikkerhetshåndtering. Tematikken
tar utgangspunkt i problemstillingen; ‘’Hvordan kan bedre kommunikasjon i
Scrum-teamet være med på å skape balanse mellom fossefallsmetodikken og deres
smidige gjennomføringsstrategi, uten at det går utover prosjekteffektiviteten?’’.
Ved bruk av dybdeintervju, er det blitt intervjuet fire respondenter både på
ledelses- og team nivå fra Accenture. Det er blitt inntrykk av at det er god
kommunikasjon, men det er områder en kan forbedre. I bunn og grunn er det blitt
satt fokus på å danne en prosjektkultur i prosjektet i å med at dette har vært et
problem ved deres tidligere forsøk. Kommunikasjon med tydelig
kommunikasjonsprosess vil være fundamentalt for å opprettholde verdiene
prosjektdeltakerne står ovenfor. Samtidig er kommunikasjon fundamentalt ved
motivasjon, ledelse og usikkerhetshåndtering, ved at det påvirker
prosjekteffektiviteten, og forhåpentligvis leder frem mot prosjektsuksess.
Description
Bacheloroppgave i Prosjektledelse fra Handelshøyskolen BI, 2020