• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Stemmesøk

Hannestad, Karoline Vogt
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
2565657.pdf (1.952Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2683522
Utgivelsesdato
2020
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [572]
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven med fordypning i digital markedsføring omhandler

stemmesøk, en form for kunstig intelligens. Ettersom stemmesøk er i ferd med å

bli en stor del av den digitale markedsføringens fremtid, er det viktig at bedrifter

optimaliserer nettsidene sine deretter ettersom dette vil gi et konkurransefortrinn i

markedet. For å kunne avdekke hva som skal til for at forbrukere i Norge tar i

bruk stemmesøk i forbindelse med kjøp, valgte jeg å utarbeide følgende

problemstilling: “Hvilke faktorer driver/påvirker forbrukerens intensjon til å

kjøpe varer eller tjenester via stemmesøk/stemmeassistent?”.

Oppgaven tar for seg teorier som blant annet kjøpsatferd og adopsjonsteori samt

modellene «The Theory of Planned Behaviour Model» og «Technology

Acceptance Model». Disse teoriene/modellene var med på å legge grunnlag for

undersøkelsesspørsmål og hypoteser. Hypotesene tok utgangspunkt i om faktorer

som personvernrisiko, kjøpsmotivasjon, kjønn, holdning og kompetanse har en

innvirkning på intensjonen til forbrukerne når det kommer til kjøp via

stemmesøk/stemmeassistent.

Datainnsamlingen foregikk gjennom en deskriptiv og eksplorerende tilnærming i

form av en nettbasert spørreundersøkelse samt intervju i fokusgruppe. Med totalt

123 respondenter på undersøkelsen, fikk jeg mulighet til å teste hypotesene ved

ulike kvantitative analyser. Det ble blant annet gjennomført en faktoranalyse for å

måle reliabilitet i tillegg til intern konsistens, multippel regresjonsanalyse og kjikvadrattest

for å bekrefte/avkrefte hypotesene.

Undersøkelsesspørsmålet/hypotesene knyttet til kjøpsmotivasjon ble eliminert fra

videre analyser ettersom kravene om egenverdi i faktoranalysen ikke ble oppfylt.

I den multiple regresjonsanalysen ble det konkludert med at det er en positiv

sammenheng mellom en positiv holdning til stemmesøk/stemmeassistent og

sannsynligheten for at forbrukeren er villig til å foreta et kjøp gjennom denne

tjenesten i fremtiden. Holdning var den eneste faktoren som var signifikant, mens

resterende undersøkelsesspørsmål som kompetanse, personvernsrisiko og kjønn

ikke var signifikante og har dermed ingen tydelig innvirkning på forbrukerens

intensjon til å foreta et kjøp via stemmesøk/stemmeassistent.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Digital Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2020
Utgiver
Handelshøyskolen

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit