• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Stemmesøk

Hannestad, Karoline Vogt
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2565657.pdf (1.952Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2683522
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [571]
Abstract
Denne bacheloroppgaven med fordypning i digital markedsføring omhandler

stemmesøk, en form for kunstig intelligens. Ettersom stemmesøk er i ferd med å

bli en stor del av den digitale markedsføringens fremtid, er det viktig at bedrifter

optimaliserer nettsidene sine deretter ettersom dette vil gi et konkurransefortrinn i

markedet. For å kunne avdekke hva som skal til for at forbrukere i Norge tar i

bruk stemmesøk i forbindelse med kjøp, valgte jeg å utarbeide følgende

problemstilling: “Hvilke faktorer driver/påvirker forbrukerens intensjon til å

kjøpe varer eller tjenester via stemmesøk/stemmeassistent?”.

Oppgaven tar for seg teorier som blant annet kjøpsatferd og adopsjonsteori samt

modellene «The Theory of Planned Behaviour Model» og «Technology

Acceptance Model». Disse teoriene/modellene var med på å legge grunnlag for

undersøkelsesspørsmål og hypoteser. Hypotesene tok utgangspunkt i om faktorer

som personvernrisiko, kjøpsmotivasjon, kjønn, holdning og kompetanse har en

innvirkning på intensjonen til forbrukerne når det kommer til kjøp via

stemmesøk/stemmeassistent.

Datainnsamlingen foregikk gjennom en deskriptiv og eksplorerende tilnærming i

form av en nettbasert spørreundersøkelse samt intervju i fokusgruppe. Med totalt

123 respondenter på undersøkelsen, fikk jeg mulighet til å teste hypotesene ved

ulike kvantitative analyser. Det ble blant annet gjennomført en faktoranalyse for å

måle reliabilitet i tillegg til intern konsistens, multippel regresjonsanalyse og kjikvadrattest

for å bekrefte/avkrefte hypotesene.

Undersøkelsesspørsmålet/hypotesene knyttet til kjøpsmotivasjon ble eliminert fra

videre analyser ettersom kravene om egenverdi i faktoranalysen ikke ble oppfylt.

I den multiple regresjonsanalysen ble det konkludert med at det er en positiv

sammenheng mellom en positiv holdning til stemmesøk/stemmeassistent og

sannsynligheten for at forbrukeren er villig til å foreta et kjøp gjennom denne

tjenesten i fremtiden. Holdning var den eneste faktoren som var signifikant, mens

resterende undersøkelsesspørsmål som kompetanse, personvernsrisiko og kjønn

ikke var signifikante og har dermed ingen tydelig innvirkning på forbrukerens

intensjon til å foreta et kjøp via stemmesøk/stemmeassistent.
Description
Bacheloroppgave i Digital Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2020
Publisher
Handelshøyskolen

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit