Stemmesøk
Abstract
Denne bacheloroppgaven med fordypning i digital markedsføring omhandler
stemmesøk, en form for kunstig intelligens. Ettersom stemmesøk er i ferd med å
bli en stor del av den digitale markedsføringens fremtid, er det viktig at bedrifter
optimaliserer nettsidene sine deretter ettersom dette vil gi et konkurransefortrinn i
markedet. For å kunne avdekke hva som skal til for at forbrukere i Norge tar i
bruk stemmesøk i forbindelse med kjøp, valgte jeg å utarbeide følgende
problemstilling: “Hvilke faktorer driver/påvirker forbrukerens intensjon til å
kjøpe varer eller tjenester via stemmesøk/stemmeassistent?”.
Oppgaven tar for seg teorier som blant annet kjøpsatferd og adopsjonsteori samt
modellene «The Theory of Planned Behaviour Model» og «Technology
Acceptance Model». Disse teoriene/modellene var med på å legge grunnlag for
undersøkelsesspørsmål og hypoteser. Hypotesene tok utgangspunkt i om faktorer
som personvernrisiko, kjøpsmotivasjon, kjønn, holdning og kompetanse har en
innvirkning på intensjonen til forbrukerne når det kommer til kjøp via
stemmesøk/stemmeassistent.
Datainnsamlingen foregikk gjennom en deskriptiv og eksplorerende tilnærming i
form av en nettbasert spørreundersøkelse samt intervju i fokusgruppe. Med totalt
123 respondenter på undersøkelsen, fikk jeg mulighet til å teste hypotesene ved
ulike kvantitative analyser. Det ble blant annet gjennomført en faktoranalyse for å
måle reliabilitet i tillegg til intern konsistens, multippel regresjonsanalyse og kjikvadrattest
for å bekrefte/avkrefte hypotesene.
Undersøkelsesspørsmålet/hypotesene knyttet til kjøpsmotivasjon ble eliminert fra
videre analyser ettersom kravene om egenverdi i faktoranalysen ikke ble oppfylt.
I den multiple regresjonsanalysen ble det konkludert med at det er en positiv
sammenheng mellom en positiv holdning til stemmesøk/stemmeassistent og
sannsynligheten for at forbrukeren er villig til å foreta et kjøp gjennom denne
tjenesten i fremtiden. Holdning var den eneste faktoren som var signifikant, mens
resterende undersøkelsesspørsmål som kompetanse, personvernsrisiko og kjønn
ikke var signifikante og har dermed ingen tydelig innvirkning på forbrukerens
intensjon til å foreta et kjøp via stemmesøk/stemmeassistent.
Description
Bacheloroppgave i Digital Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2020