• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Executive Master of Management
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Executive Master of Management
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sosial identitet til ulike profesjonsgrupper - en utfordring for politiet?

Henriksen, Morten Aas
Master thesis
Thumbnail
View/Open
MasterMM2018007.pdf (1.363Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2674013
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Executive Master of Management [66]
Abstract
Formålet med denne oppgaven er å undersøke om kategoriene, akademiker og politiutdannet, oppfattes som sosiale identiteter i PST og om identitetene gir grunnlag for mulige konflikter i organisasjonen. Forskning på akademikere og politiet peker på en mulig identitet med akademia for akademikere, og en sterk gruppetilhørighet i politiet for politiutdannede. Jeg har på bakgrunn av dette kommet fram til følgende problemstilling: Sosial identitet til ulike profesjonsgrupper – en utfordring for politiet? I tillegg til å benytte sosial identitets teori som teoretisk perspektiv, har jeg brukt teori om samhold og organisasjonskultur for å gi en dypere innsikt og forståelse i problemstillingen. Jeg har søkt å belyse funnene med bakgrunn i disse teoriene. Jeg har benyttet kvalitativ metode med semistrukturerte intervjuer. Intervjuobjektene er valgt som representanter for majoriteten av sin gruppe. Jeg har redegjort for funnene ved å drøfte grunnleggende teori samt den mer spesifikke forskningen rundt politiet og akademia. Det er holdepunkter for at akademikere ikke opplever en identitet til akademiker som begrep. Det er når kompetansen materialiserer seg i en yrkestittel at identiteten blir sterkere. Funnene tyder på at akademikeren i større grad har en personlig identitet og dermed mer fokus på det individuelle i arbeidslivet. Det er mye som tyder på at politiutdannede har en tydelig politiidentitet (sosial identitet) og etablerer en sterk gruppetilhørighet til politiet. Særlig hvis den politiutdannede har medlemskap i en operativ subgruppe. Mye tyder på at politiutdannede og akademikere gjennom utdanningsløpet etablerer to motstridende kulturer. I en politiorganisasjon kan kulturene opprettholdes og mulig også forsterkes som subkulturer. En polarisering av subkulturene kan føre til konflikt mellom akademikere og politiutdannede.
Description
Executive Master of Management i Samspill og ledelse; anvendt organisasjonspsykologi fra Handelshøyskolen BI, 2018
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit