Bruken av særnamsmyndighet ved utleggsforretning
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2621147Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Det er Skatteetaten sin oppgave å fastsette og innkreve merverdiavgiftskrav.
Reglene for innfordring av disse kravene fremgår av skattebetalingsloven.
Formålet med loven er å sikre at statens inntektsstrøm går som forutsatt, dette skal
skje på en effektiv og forutberegnelig måte.
Av skattebetalingslovens § 14-3 fremgår det at skatte- og avgiftskreditorene selv
kan avholde utleggsforretning for å sikre forfalte skatte- og avgiftskrav. Dette
betyr at skatteetaten selv er bemyndiget rollen som særnamsmenn og dermed ikke
trenger å forholde seg til den ordinære namsmannen, slik private kreditorer må.
Det fremgår av bestemmelsens første punktum at reglene i
tvangsfullbyrdelsesloven får anvendelse så langt de passer. Spørsmålsstillingen
som oppstår i den anledning er hva dette innebærer. Da det generelt foreligger lite
rettspraksis eller utfyllende juridisk litteratur på området legger
forvaltningspraksis dermed en rekke føringer på hvordan regelverket skal forstås
av innkrevingsmyndighetene.
Reglene i tvangsfullbyrdelsesloven kap 7 er utformet med tanke på den ordinære
namsmyndigheten og dermed passer ikke alle disse bestemmelsene eller som vil
være naturlig at kommer til anvendelse for særnamsmennene. Oppgaven forsøker
å redegjøre for de mest sentrale av disse bestemmelsene og se hen til hva som
fremgår av praksis og teori med tanke på deres anvendelse. En av de viktigste
bestemmelsene her er at et forfalt skatte- og avgiftskrav i seg selv er å anse som et
tvangsgrunnlag uten at man trenger å søke dom eller lignende for kravet.
Oppgaven går videre til å se på Skatteetaten som særnamsmyndighet, da spesielt
nærmere på selve formålet med ordningen og hvorfor dette også ut fra et
ressurshensyn er å foretrekke fra Skatteetatens side. I tillegg foreligger det en
rekke forhold ved Skatteetaten selv som stiller dem i en særrolle som kreditor,
dette eksempelvis ved den ubetingede betalingsplikten som er gitt i skattebetalingsloven § 10-1. Som oppgaven viser foreligger det imidlertid grunner
til at dette likevel tolkes noe innskrenkende.
Til slutt ser oppgaven på hvorvidt denne hjemmelen medfører at Skatteetaten i
praksis bruker utlegg som et innfordringsvirkemiddel og ikke bare for å sikre
forfalte krav. Spørsmålet som oppstår i den anledning er hvorvidt praksis her er
innenfor rammen av bestemmelsen eller ikke. Mye tyder på at dette er allment
kjent innad i etaten og til en viss grad godtatt, men at det er all grunn til å være
bevisst på denne problemstillingen.
Beskrivelse
Executive Master of Management i Skatte- og avgiftsrett fra Handelshøyskolen BI, 2019