• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

I hvilken grad kan trenden rundt bærekraftig utvikling legge til rette for et større marked for plantebaserte produkter, basert på design og posisjonering?

Holm, Pernille; Flodin, Madeleine; Ulvestad, Ragnhild Elin Pettersen
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
2265208.pdf (2.428Mb)
Vedlegg.bachelor.pdf (395.2Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2620560
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
Oppgaven dreier seg i hovedsak om plantebaserte produkter, med fokus på

merkevaren Oatly. Det skal legges til grunn hvordan bærekraft, dagens forbrukere,

design og plantebasert kosthold henger sammen.

Innledningsvis vil FNs definisjon av bærekraftig utvikling, bærekraftsmål og

bærekraft som en forbrukertrend tilrettelegges.

Stadig flere bedrifter posisjonerer seg som bærekraftig. Det er interessant å se om

dette påvirker forbruker til å ta miljøbevisste valg. Det antas ytterligere at

generasjon Z er mer engasjerte rundt begrepet bærekraftig utvikling, og innehaver

større fokus rundt dette.

Omfanget av det plantebaserte markedet vinkles inn i temaene, hvor økningen

vurderes opp mot bedrifters posisjonering og bruk av design.

Oppgavens tema formuleres til følgende problemstilling: I hvilken grad kan

trenden rundt bærekraftig utvikling legge til rette for et større marked for

plantebaserte produkter, basert på design og posisjonering?

Den kvalitative delen består av fire dybdeintervjuer med generasjonene

“babyboomere” og “den stille generasjonen”. Hensikten var å få innsikt i en

aldersgruppe som ikke ble observert i den kvantitative metoden som ble utført til å

begynne med. For å kunne samle inn relevant data i henhold til problemstillingen

og undersøkselsesspørsmålene ble det utformet et spørreskjema. De 252

respondentene fra spørrreskjemaet ble videre delt inn i tre clustere som skulle

definere i hvilken grad de var miljøbevisste: ”De mindre miljøbevisste”, ”De

nøytrale” og ”De miljøbevisste”.

Det fremlegges 3 hypoteser som skal forkastes eller beholdes alt etter resultatene

fra tester gjennomført i JMP:

H1: Det er en sammenheng mellom miljøbevisste forbrukere og viktighet av et

miljøvennlig design

H2: Det er ikke signifikante forskjeller mellom alder og grad av miljøbevissthet

H3: Oatly’s design oppfattes ikke som bærekraftigHypotese 1 beholdes, imidlertid forkastes Hypotese 2 og Hypotese 3. 4

undersøkelsesspørsmål besvares basert på teori, kvalitative og kvantitative

analyser. I tråd med besvarelsen av undersøkelsesspørsmålene og

hypotesetestingen kan vi konkludere med at trenden rundt bærekraftig utvikling

legger til rette for et større marked for plantebaserte produkter, basert på design

som en vesentlig og virkningsfull faktor når det kommer til posisjoneringen.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Logistikkledelse / Supply Chain Management fra Handelshøyskolen BI, 2019

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit