Kan en server etablere fast driftssted etter OECD art. 5 (1)
Abstract
For at en server skal kunne etablere fast driftssted etter definisjonsbestemmelsen i
OECDs mønsteravtale artikkel 5 (1) er det flere vilkår som må være oppfylt. I
OECDs kommentarer til artikkelen er det gitt nærmere retningslinjer til hvordan
bestemmelsen skal tolkes. Selskapet må ha en viss aktivitet i kildestaten som gir
en tilknytning til denne staten. OECD artikkel 5 (1) stiller krav om objektiv og
subjektiv tilstedeværelse. Ett av vilkårene til objektiv tilstedeværelse er at det må
være en form for fysisk lokalisering i kildestaten. I OECDs kommentarutgave
skilles det mellom serverens fysiske komponenter og de virtuelle objektene som er
lagret på den, og som ved hjelp av serverens egenskaper, gjøres tilgjengelig via
Internett. Slike virtuelle objekter er for eksempel en nettside eller en applikasjon.
OECD mener at nettsider ikke er fysiske objekter og dermed ikke kan etablere et
fast driftssted etter OECD artikkel 5 (1). Vi står dermed igjen med serverens
fysiske komponenter som, etter OECDs mening, under visse forutsetninger
etablerer et fast driftssted. En av betingelsene er at selskapet har tilgang til
serveren og ikke bare en tildelt plass på den. Det er ikke noe krav til at det skal
være personell tilstede.
Når vi ser hen til den digitaliseringen som har skjedd av økonomien de siste 20
årene ser det ut til at begrepet fast driftssted, slik det forstås i dag, har utspilt sin
rolle.
Fordi en nettside, som er lagret på en server og via denne gjøres tilgjengelig på
Internett, ikke alene kan etablere fast driftssted vil ikke overskuddet som en
nettside genererer beskattes i den staten der overskuddet har sin kilde, men i
hjemstaten til selskapet som innehar rettighetene til nettsiden. Spansk rettspraksis
viser det motsatte ved at den spanske domstolen mener at betydelig økonomisk
tilstedeværelse skal være grunnlag for beskatningsretten etter spansk internrett og
etter OECD artikkel 5 (1).
For at en inntekt skal kunne allokeres til et fast driftssted avgjøres dette på
grunnlag av driftsstedets aktiviteter og risikoer, jf. OECD artikkel 7 (1). Det er i
dag slik at marginale inntekter allokeres til et fast driftssted som består av en server eller et datasenter. Dersom omsetningen fra en nettside skal kunne
allokeres til et fast driftssted ville dette åpnet for betydelig skatteplanlegging og
ville dermed ikke sikret statenes skattefundament på en god måte.
Fast driftssteddefinisjonen er i dag under stort press. Til tross for et omfattende
arbeidet har ikke OECD klart å bli enige om en felles løsning for å sikre de ulike
statenes skattefundament på en optimal måte og skattlegge verdiskapningen der
den skjer. OECD har konstruktive prosesser i gang for å kartlegge ulike fremtidige
løsninger. Ett av forslagene er å beskatte digitale transaksjoner med en kildeskatt.
Description
Executive Master of Management i Skatte- og avgiftsrett fra Handelshøyskolen BI, 2018