• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kondomøyeblikket

Lillesæter, Marie Røri; Minsaas, Kornelia; Koppang, Lisa Thesen
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
1971125.pdf (1.927Mb)
Kondomoyeblikket - Vedleggsdokument[1].pdf (3.810Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2572974
Utgivelsesdato
2018
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [881]
Sammendrag
I denne bacheloroppgaven har vi utviklet en holdningskampanje i samarbeid med

avdeling for barne- og ungdomshelse, herunder seksuell helse i

Folkehelsedivisjonen underlagt Helsedirektoratet. Kampanjens målgruppe er

seksuelt aktive, ikke-monogame studenter i alderen 19-24 år, bosatt i de 5 største

studentbyene i Norge: Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim og Tromsø. Hensikten

med kampanjen er å fremme budskapet rundt viktigheten av å bruke kondom, da

tallene for seksuelt overførbare infeksjoner i Norge er høye. Samtidig eksisterer

det en generelt dårlig holdning og atferd rundt kondombruk blant studenter i

Norge. Kampanjens formål innebærer derfor å engasjere og involvere målgruppen

i problemstillingen slik at kondombruk blir mer aktuelt.

Innledningsvis legger vi grunnlaget for oppgaven gjennom analyser av

situasjonen, organisasjonen og interessentene. Videre presenterer vi primærdata

fra kvalitative og kvantitative datainnsamlinger. Kvalitativ metode ble

gjennomført i form av tre minigruppe-intervjuer, som ga innsikt og videre føringer

for utforming av kvantitativt spørreskjema. Vi fikk 183 respondenter, som ga

verdifull informasjon om målgruppens holdninger og synspunkter. Vi oppdaget

samtidig social bias ved respondentenes rapportering, noe vi videre tar hensyn til i

oppgaven og ved kampanjeutformingen. Våre funn fra formativ forskning blir

deretter oppsummert i en SWOT-analyse.

Oppgavens strategidel innebærer fire delmål som skal bidra til å nå kampanjens

overordnede hovedmål. For å engasjere målgruppen gjennom kampanjen har vi

utviklet proaktive handlings- og kommunikasjonsstrategier. Videre redegjør vi for

kreative tiltak, kampanjefilm, reklameplakater, arrangementet kondomdagen,

landingsside samt synlighet i Helsedirektoratets sosiale plattformer. Under taktikk

redegjør vi for kanaler vi velger, som her er Facebook, Twitter, YouTube, kino,

influencers og utendørsreklame. Videre presenteres budsjett og tidsplan for

kampanjen, samt evalueringsprossessen av kampanjens effekter og resultat.

Brief

Vi ønsker å lage en holdningskampanje i samarbeid med avdeling for barne- og

ungdomshelse, herunder seksuell helse i Folkehelsedivisjonen underlagt

Helsedirektoratet (videre referert til som Helsedirektoratet). Kampanjen skal

fremme budskapet rundt viktigheten av å bruke kondom, da statistikk for seksuelt

overførbare infeksjoner (SOI) i Norge viser høye tall som stadig øker. Samtidig

har vi inntrykk av at det eksisterer en generelt dårlig holdning og atferd rundt

kondombruk blant studenter i Norge. Vi håper å få gode idéutvekslinger og stort

læreutbytte sammen med organisasjonen, hvor vi sammen kan utvikle en smart

utformet og effektiv kampanje.

Mål for kampanjen

“Tiltak for å øke kondombruken i alle befolkningsgrupper er fortsatt et viktig

virkemiddel for å redusere nysmitte av alle seksuelt overførbare sykdommer”

heter det i Helsedirektoratets strategi for seksuell helse (2017). Vi ønsker med

denne kampanjen å gjøre kondomøyeblikket mindre ubehagelig, samt øke bruk og

etterspørsel av kondomer. Hensikten er å gjøre målgruppen mer oppmerksom på

risikoen ved ubeskyttet samleie, og dermed øke sannsynligheten for at de bruker

kondom. Et sterkt forhold mellom holdning og atferd er en viktig forutsetning for

at kondomet tas frem og brukes i avgjørende øyeblikk.

Målgruppe, budskap og tidsforløp

Seksuelt aktive ikke-monogame studenter, i alderen 19-24 år. Vi henvender oss til

målgruppen bosatt i de 5 største studentbyene i Norge: Oslo, Bergen, Stavanger,

Trondheim og Tromsø. Vi ønsker å endre studentenes holdninger og atferd rundt

kondombruk og få flere til å benytte seg av kondomer i øyeblikkets hete, også kalt

kondomøyeblikket. Kondomer er fremdeles det eneste prevensjonsmiddelet som

beskytter mot både graviditet og SOI. Holdningsarbeidet bør fokusere på positive

opplevelser, kunnskap og assosiasjoner med kondombruk. Kampanjeperioden vil

vare i ca. en måned, fra 6. august uke 32 til 9. september i uke 36 2018.

Kommunikasjonskanaler

Vi ønsker å kommunisere vårt budskap i kanaler hvor målgruppen befinner seg.

Dette gjør det hensiktsmessig å ta i bruk flere kanaler, deriblant sosiale medier,

reklame på kino og utendørsreklamer.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Kampanjeplanlegging fra Handelshøyskolen BI, 2018
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit