Er det slik at generasjon X har en annerledes kjøpsprosess sammenlignet med generasjon Y?
Abstract
I denne bacheloroppgaven har vi tatt utgangspunkt i generasjon X, født mellom år
1965 - 1979 og generasjon Y, født mellom år 1979 - 1996. Vi ønsket å fordype
oss i kjøpsprosessen og dens betydning for generasjonene ved kleskjøp, samt
sosiale mediers innflytelse. Med utgangspunkt i dette har følgende problemstilling
blitt utarbeidet;
“Er det slik at generasjon X har en annerledes kjøpsprosess sammenlignet med
generasjon Y?”
Oppgaven er delt inn i fire faser hvor første fase vil dekke den teoretiske
forankringen. Herunder vil vi presentere generasjonene vi har foretatt oss, samt
innhenting av relevant primærdata og anvendelse av sekundærdata. For å få en
faglig relevans knyttet til vår studie er oppgavens struktur lagt opp etter
kjøpsprosessens fem trinn. Den andre og tredje fasen vil ta for seg metode og
dataanalyse. I fasen om metode vil analyseformålet belyses, samt
undersøkelsesspørsmål for å få bedre innsikt i generasjonenes steg i
kjøpsprosessen. Det har også blitt gjennomført dybdeintervjuer som ga oss
grunnlag for vår spørreskjemaundersøkelse. Avslutningsvis vil vi i den fjerde
fasen evaluere og drøfte funnene.
Studien viser at begge generasjonene blir påvirket av både indre og ytre stimuli
ved kleskjøp, slik som eget følt behov og sosiale medier. I hvilken grad det
påvirker har sammenheng med både alder og kjønn, da det fremkommer at sosiale
medier har størst påvirkningskraft for generasjon Y. Ved både innhenting av
produktinformasjon, vurdering av alternativer og ved selve kjøpsbeslutningen, ser
vi dog at generasjon X henvender seg mer til butikkpersonell for å få bekreftelse
ved kleskjøp. Da vi undersøkte hvor generasjonene uttrykte seg ved enten
misnøye eller tilfredshet, fant vi i det siste trinnet få signifikante sammenhenger.
Description
Bacheloroppgave i Retail management fra Handelshøyskolen BI, 2018