Intraprenørskap i Topro Industri AS
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2571960Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [848]
Sammendrag
Intraprenørskap, innovasjon og omstilling er blitt ord som brukes av mange, men
fylles med innhold av få. Denne oppgaven besvarer problemstillingen ”Hvordan
jobber Topro Industri AS for å lykkes med intraprenørskap?” Oppgaven ser også
på hvilken rolle ledelsen spiller for intraprenørskap og hvilke muligheter
medarbeiderne har for å drive med intraprenørskap i Topro.
Innledningsvis presentereres bakgrunn for valg av case og problemstilling. Denne
delen forteller hvordan Topro startet som en attføringsbedrift og endte opp som
hjørnesteinsbedrift i lokalsamfunnet, og som deretter er blitt markedsledende i sin
bransje i Europa. De har nye eiere og vind i seilene. Topro er i dag i en situasjon
der de må omstille hvordan de jobber med intraprenørskap fordi det går bra og de
har store muligheter. Videre i oppgaven presenteres relevant teori på
intraprenørskapsfeltet gjennom en modell for intraprenørskap.
Vi har valgt å bruke kvalitativ metode for å kunne gå i dybden av caset og forstå
produktutviklingsavdelingen som har vært i fokus i oppgaven. Kvalitative
intervjuer har sammen med teorien har lagt grunnlaget for analysen og
konklusjonen.
Vi besvarer problemstillingen med at Topro jobber for å lykkes med
intraprenørskap med fokus på prosessinnovasjon og unytting av eksisterende
produkter og ressurser. De har mange av de delene som kreves for å jobbe etter en
intraprenørskapsmetodikk, men har ikke satt de ulike delene sammen. Empirien
viser at ledelsen og eierne ønsker å satse på innovasjon. De vil skape fremtidens
rullatorer. Medarbeiderne har høy kompetanse og jobber etter intraprenørielle
prinsipper i dag. Med mulighet for kontroll over verdikjeden fra produksjon til
produktet leveres til kunden, er mulighetene store. Produksjonen foregår på
Gjøvik, og de har riktige verktøy for prototyping og testing. For å bedre lykkes
med intraprenørskap må medarbeiderne få enda mer tid til å jobbe med nye ideer,
ressurser må øremerkes nye ideer og Topro må tørre å utforske mulighetene for å
skape paradigmeinnovasjoner. Ledelsens viktigste oppgave er å legge til rette for
dette og sørge for at ideene får en reell sjanse før de møter bedriftens
immunsystem.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Entreprenørskap fra Handelshøyskolen BI, 2018