Intraprenørskap i Topro Industri AS
Abstract
Intraprenørskap, innovasjon og omstilling er blitt ord som brukes av mange, men
fylles med innhold av få. Denne oppgaven besvarer problemstillingen ”Hvordan
jobber Topro Industri AS for å lykkes med intraprenørskap?” Oppgaven ser også
på hvilken rolle ledelsen spiller for intraprenørskap og hvilke muligheter
medarbeiderne har for å drive med intraprenørskap i Topro.
Innledningsvis presentereres bakgrunn for valg av case og problemstilling. Denne
delen forteller hvordan Topro startet som en attføringsbedrift og endte opp som
hjørnesteinsbedrift i lokalsamfunnet, og som deretter er blitt markedsledende i sin
bransje i Europa. De har nye eiere og vind i seilene. Topro er i dag i en situasjon
der de må omstille hvordan de jobber med intraprenørskap fordi det går bra og de
har store muligheter. Videre i oppgaven presenteres relevant teori på
intraprenørskapsfeltet gjennom en modell for intraprenørskap.
Vi har valgt å bruke kvalitativ metode for å kunne gå i dybden av caset og forstå
produktutviklingsavdelingen som har vært i fokus i oppgaven. Kvalitative
intervjuer har sammen med teorien har lagt grunnlaget for analysen og
konklusjonen.
Vi besvarer problemstillingen med at Topro jobber for å lykkes med
intraprenørskap med fokus på prosessinnovasjon og unytting av eksisterende
produkter og ressurser. De har mange av de delene som kreves for å jobbe etter en
intraprenørskapsmetodikk, men har ikke satt de ulike delene sammen. Empirien
viser at ledelsen og eierne ønsker å satse på innovasjon. De vil skape fremtidens
rullatorer. Medarbeiderne har høy kompetanse og jobber etter intraprenørielle
prinsipper i dag. Med mulighet for kontroll over verdikjeden fra produksjon til
produktet leveres til kunden, er mulighetene store. Produksjonen foregår på
Gjøvik, og de har riktige verktøy for prototyping og testing. For å bedre lykkes
med intraprenørskap må medarbeiderne få enda mer tid til å jobbe med nye ideer,
ressurser må øremerkes nye ideer og Topro må tørre å utforske mulighetene for å
skape paradigmeinnovasjoner. Ledelsens viktigste oppgave er å legge til rette for
dette og sørge for at ideene får en reell sjanse før de møter bedriftens
immunsystem.
Description
Bacheloroppgave i Entreprenørskap fra Handelshøyskolen BI, 2018