• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barn og unge voksnes holdninger og kjøpsatferd til kosmetiske inngrep

Engelsgjerd, Tina; Knutsen, Katrine; Stendal, Astrid Selsvik
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
1965985.pdf (3.257Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2571477
Utgivelsesdato
2018
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
I denne teoretiske oppgaven har vi valgt å skrive om kosmetiske inngrep som

tema. Hovedfokuset vårt har vært å finne ut hvordan holdningene og

kjøpsatferden til barn og unge voksne påvirkes ved å fremme kosmetiske

inngrep på sosiale medier.

Oppgaven er satt opp med en innledning, en teoretisk hoveddel, en analysedel,

en diskusjonsdel og en avslutning med mulig svar på problemstillingen. Vi har

prøvd å gi et helhetlig bilde av de teoriene og de faktorene som påvirker

hverandre for å svare best mulig på problemstillingen.

I første del av oppgaven gjør vi rede for bakgrunnen for kosmetiske inngrep, i

tillegg teorier og modeller som kan gi oss best mulig forståelse av

problemstillingen. Her ser vi på viktigheten av de ulike modellene som et

grunnsyn for temaet vi har valgt. Vi har tatt for oss ulike holdningsmodeller og

modeller knyttet til påvirkning, behov og motiv. Dette er for å lettere kunne

forklare og vise hvordan det hele henger sammen.

I den neste delen av oppgaven presenterer vi valg og gjennomføring av

metode. Det ble tatt i bruk både kvantitativ- og kvalitativ metode, i form av en

metodetriangulering. Vi gjennomførte en spørreundersøkelse som ble delt på

Facebook, i tillegg til fire dybdeintervjuer. Intervjuobjektene ble plukket fra

nær krets, og vi valgte fire intervjuobjekter i forskjellige aldre for å få mest

mulig variasjon og ulike synspunkt.

Vi kan se i den kvantitative analysen at holdninger i største grad blir påvirket

både av omgivelsene og egen selvfølelse. Når vi ser på funnene fra

spørreundersøkelsen kommer frem at egen misnøye var den største drivkraften

dersom respondentene skulle gjøre et kosmetisk inngrep. I de kvalitative

dybdeintervjuene fortalte to av informantene at de ytre påvirkningskreftene

som referansegrupper, massemedia og opinionsledere er de som er mest

utslagsgivende når det kommer til påvirkning av holdningene og kjøpsatferden

til kosmetiske inngrep. Avslutningsvis kommer vi inn på en drøftingsdel som gir en mulig løsning på

problemstillingen.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2018
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit