Barn og unge voksnes holdninger og kjøpsatferd til kosmetiske inngrep
Abstract
I denne teoretiske oppgaven har vi valgt å skrive om kosmetiske inngrep som
tema. Hovedfokuset vårt har vært å finne ut hvordan holdningene og
kjøpsatferden til barn og unge voksne påvirkes ved å fremme kosmetiske
inngrep på sosiale medier.
Oppgaven er satt opp med en innledning, en teoretisk hoveddel, en analysedel,
en diskusjonsdel og en avslutning med mulig svar på problemstillingen. Vi har
prøvd å gi et helhetlig bilde av de teoriene og de faktorene som påvirker
hverandre for å svare best mulig på problemstillingen.
I første del av oppgaven gjør vi rede for bakgrunnen for kosmetiske inngrep, i
tillegg teorier og modeller som kan gi oss best mulig forståelse av
problemstillingen. Her ser vi på viktigheten av de ulike modellene som et
grunnsyn for temaet vi har valgt. Vi har tatt for oss ulike holdningsmodeller og
modeller knyttet til påvirkning, behov og motiv. Dette er for å lettere kunne
forklare og vise hvordan det hele henger sammen.
I den neste delen av oppgaven presenterer vi valg og gjennomføring av
metode. Det ble tatt i bruk både kvantitativ- og kvalitativ metode, i form av en
metodetriangulering. Vi gjennomførte en spørreundersøkelse som ble delt på
Facebook, i tillegg til fire dybdeintervjuer. Intervjuobjektene ble plukket fra
nær krets, og vi valgte fire intervjuobjekter i forskjellige aldre for å få mest
mulig variasjon og ulike synspunkt.
Vi kan se i den kvantitative analysen at holdninger i største grad blir påvirket
både av omgivelsene og egen selvfølelse. Når vi ser på funnene fra
spørreundersøkelsen kommer frem at egen misnøye var den største drivkraften
dersom respondentene skulle gjøre et kosmetisk inngrep. I de kvalitative
dybdeintervjuene fortalte to av informantene at de ytre påvirkningskreftene
som referansegrupper, massemedia og opinionsledere er de som er mest
utslagsgivende når det kommer til påvirkning av holdningene og kjøpsatferden
til kosmetiske inngrep. Avslutningsvis kommer vi inn på en drøftingsdel som gir en mulig løsning på
problemstillingen.
Description
Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2018