En kjærlighetshistorie : Var Mariss Jansons en karismatisk leder for Oslo-Filharmonien?
Abstract
Denne oppgaven undersøker lederegenskapene til Mariss Jansons i lys av teori om
karismatisk lederskap. Jansons var dirigent og kunstnerisk leder i Oslo-
Filharmonien fra 1979 til 2002. I den perioden løftet han orkesteret fra et
middelmådig nivå til absolutt verdensklasse.
Forforståelsen er at Mariss Jansons var en karismatisk leder, og at han kan ha vist
trekk på dysfunksjonelt karismatisk lederskap, gjennom f.eks. en viss grad av
narsissisme, tyrannisk og kontrollerende ledelse. For å undersøke om Jansons var
en karismatisk leder, hentes først og fremst stoff fra intervjuer med noen av de
som samarbeidet med ham i denne tiden. Informasjonen suppleres med materiale
fra artikler og intervjuer i tidsskrifter. Denne informasjonen holdes opp mot
Conger & Kanungos (1998) modell om karismatisk ledelse, der deres tre stadier
danner utgangspunkt for de tre underproblemstillingene:
Delkonklusjonene viser at
(1) Mariss Jansons viste tydelige kjennetegn på karismatisk ledelse i han
sensitivitet i forholdet til muligheter og hindringer i omgivelsene,
(2) for å kunne si om Jansons skapte og artikulerte visjoner slik at de framsto som
tydelige, kreves det en viss omdefinering av visjoner i forhold til det man
vanligvis tenker på visjoner i ledelse
(3) det er usikkert hvorvidt Jansons kan betegnes som en karismatisk leder når det
gjelder hvordan han implementer sin visjon i hht. modellen, siden han viser
«treff» på bare en av tre attributter.
Metoden i oppgaven er hermeneutisk analyse. Oppgaven gjennomfører tre
«sirkler», med flere «undersirkler». Denne prosessen har gitt flere innsikter som
har satt preg på undersøkelsene. Den første er det utfordrende å benytte modellen
for å analysere en kunstnerisk leder. Dette leder til en nødvendig undersøkelse av
hva som er spesielt med kunstnerisk ledelse. Den tredje viktige innsikten er at
modellen ikke i tilstrekkelig grad tar høyde for «sensemaking» i organisasjoner.
Oppgaven konkluderer med at Mariss Jansons’ virke i Oslo-Filharmonien hadde
preg av karismatisk ledelse i mindre grad enn i min forforståelse. På den annen
side fant jeg ikke tegn på narsissisme og dysfunksjonelt karismatisk lederskap.
Description
Executive Master of Management i Ledelse, makt og mening fra Handelshøyskolen BI, 2018