• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Uniprint AS : Rekruttering og kompetanseinnhenting i gründerbedrifter i vekst

Birkeland, Kristine Skaalvik; Jensen, Ida Kristin; Heggdal, Karoline Ytre-Arna
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
1693554.pdf (2.126Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2467338
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
Vi har i denne oppgaven tatt for oss utfordringer knyttet til innhenting av

kompetanse og rekruttering for gründerbedrifter i overgangen mellom oppstart og

vekst. Formålet med oppgaven er kartlegge hvordan profilerings- og

tekstiltrykkbedriften Uniprint AS kan møte denne prosessen på best mulig måte. I

vårt arbeid har vi oppdaget at forskningen i skjæringspunktet mellom

gründervirksomhet og kompetanseinnhenting er mangelfull. Et delmål med denne

oppgaven er derfor å bidra med empiri og oppmerksomhet til emnet. Uniprints

spesifikke utfordring skapte grunnlaget for problemstillingen: “Hvordan bør

gründerbedriften Uniprint AS håndtere rekruttering og innhenting av kompetanse

i en vekstfase?”

For å besvare problemstillingen har vi presentert teori som vi har funnet som

relevant for å kunne belyse problematikk i forbindelse med rekruttering og

kompetanseinnhenting. Vi har så supplert eksisterende teori med empiri fra seks

dybdeintervju av gründere som selv har vært gjennom en rekrutteringsprosess i en

vekstfase. Drøfting av teori og funn fra dybdeintervjuene ble videre brukt som

grunnlag i analysen av Uniprints situasjon. Analysen skapte så grunnlaget for den

helhetlige strategiske planen vi har utarbeidet for Uniprint.

I likhet med oppgavens informanter er Uniprints største bekymring å binde kapital

ved faste ansettelse. Flere av informantene opplyser at de har tatt i bruk atypisk

arbeidskraft for å sikre større fleksibilitet når det er behov for kompetanse i tider

med usikker økonomi. Våre funn støtter opp teori som sier at nettverk er den

vanligste rekrutteringskilden for små bedrifter i oppstarts- og vekstfasen. Dette

fordi det er enkelt og lite ressurskrevende. Nettverksrekruttering blir mindre

vanlig etter hvert som bedriften får behov for mer spesialisert kompetanse og

økonomien bedres. Det viser seg videre at både Uniprint og informantene er svært

opptatt av at ansattes holdninger og verdier sammenfaller med bedriftens.

Det kan tenkes at Uniprint ikke opplever samme vekst som vi har tatt

utgangspunkt i for denne oppgaven. Vår vurdering er likevel at oppgaven som

helhet vil gi Uniprint verdifull innsikt i hvordan de bør håndtere prosessen.
Description
Bacheloroppgave i Bedriftsutvikling for SMB fra Handelshøyskolen BI, 2017
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit