Uniprint AS : Rekruttering og kompetanseinnhenting i gründerbedrifter i vekst
Abstract
Vi har i denne oppgaven tatt for oss utfordringer knyttet til innhenting av
kompetanse og rekruttering for gründerbedrifter i overgangen mellom oppstart og
vekst. Formålet med oppgaven er kartlegge hvordan profilerings- og
tekstiltrykkbedriften Uniprint AS kan møte denne prosessen på best mulig måte. I
vårt arbeid har vi oppdaget at forskningen i skjæringspunktet mellom
gründervirksomhet og kompetanseinnhenting er mangelfull. Et delmål med denne
oppgaven er derfor å bidra med empiri og oppmerksomhet til emnet. Uniprints
spesifikke utfordring skapte grunnlaget for problemstillingen: “Hvordan bør
gründerbedriften Uniprint AS håndtere rekruttering og innhenting av kompetanse
i en vekstfase?”
For å besvare problemstillingen har vi presentert teori som vi har funnet som
relevant for å kunne belyse problematikk i forbindelse med rekruttering og
kompetanseinnhenting. Vi har så supplert eksisterende teori med empiri fra seks
dybdeintervju av gründere som selv har vært gjennom en rekrutteringsprosess i en
vekstfase. Drøfting av teori og funn fra dybdeintervjuene ble videre brukt som
grunnlag i analysen av Uniprints situasjon. Analysen skapte så grunnlaget for den
helhetlige strategiske planen vi har utarbeidet for Uniprint.
I likhet med oppgavens informanter er Uniprints største bekymring å binde kapital
ved faste ansettelse. Flere av informantene opplyser at de har tatt i bruk atypisk
arbeidskraft for å sikre større fleksibilitet når det er behov for kompetanse i tider
med usikker økonomi. Våre funn støtter opp teori som sier at nettverk er den
vanligste rekrutteringskilden for små bedrifter i oppstarts- og vekstfasen. Dette
fordi det er enkelt og lite ressurskrevende. Nettverksrekruttering blir mindre
vanlig etter hvert som bedriften får behov for mer spesialisert kompetanse og
økonomien bedres. Det viser seg videre at både Uniprint og informantene er svært
opptatt av at ansattes holdninger og verdier sammenfaller med bedriftens.
Det kan tenkes at Uniprint ikke opplever samme vekst som vi har tatt
utgangspunkt i for denne oppgaven. Vår vurdering er likevel at oppgaven som
helhet vil gi Uniprint verdifull innsikt i hvordan de bør håndtere prosessen.
Description
Bacheloroppgave i Bedriftsutvikling for SMB fra Handelshøyskolen BI, 2017