Lojal, eller bare rabattgal?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2467287Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [880]
Sammendrag
Oppgaven vår tar for seg sammenhengen mellom lojalitet og lojalitetsprogram i
dagligvarebransjen. Vi synes det er spennende å se hvordan lojalitetsprogram har
utviklet seg den senere tiden og i hvilken grad det påvirker kundelojalitet. Vår
problemstilling ble deretter utformet slik:
“Hvor effektivt er lojalitetsprogram ved valg av dagligvarebutikk?”
For å svare på problemstillingen vår har vi benyttet primær- og sekundærdata.
Innsamlingsmetoden vi har brukt er spørreskjemaundersøkelse. Hovedfokuset vårt
på undersøkelsesspørsmålene har vært rettet inn mot lojalitetsprogram, tilfredshet
og lojalitet. Oppgaven vår består av 8 deler, hvorav teori, metode og analyse av
datafunn er inkludert.
I kapittel 1 tar vi for oss innledning, bakgrunn og formålet med oppgaven, i tillegg
til vår presentasjon av problemstilling og avgrensing av oppgaven. Videre i
kapittel 2 beskriver vi det teoretiske grunnlaget for å belyse og støtte opp om vår
problemstilling. Vi har benyttet teori fra pensum og relevant litteratur funnet
gjennom litteratursøk.
I kapittel 3 har vi begrunnet valg av metode og forskningsdesign. Vi har tatt
utgangspunkt i den kvantitative delen og utarbeidet en spørreskjemaundersøkelse,
videre etterfulgt av analyse av datafunn i kapittel 4. Spørreskjemaundersøkelsen
brukte vi som grunnlag for å forstå forbrukerne sin tilfredshet til lojalitetsprogram
og lojalitet mot tilhørende dagligvarebutikk.
Resultatene av studien viser oss at lojalitetsprogram har en positiv effekt på
tilfredshet til tilhørende dagligvarebutikk, men det er lojalitetsprogram som har
minst påvirkning på lojalitet mot dagligvarebutikk ut i fra faktorene; pris,
beliggenhet, utvalg og kvalitet og service.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2017