Fremmere og hemmere som påvirker utviklingen av en felles organisasjonsidentitet ved nasjonale oppkjøp og fusjoner, fra «vi og de andre» til «oss».
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2465299Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Organisasjonsidentitet kan, sett i lys av det ressursbaserte perspektivet, sees på
som en av virksomhetens kilder til konkurransefortrinn, gjennom at den er sjelden
og vanskelig å imitere.
Oppkjøp og fusjoner er et utbredt strategisk virkemiddel som fremstår som
fornuftige i selskapsgjennomganger samtidig som de er utfordrende å
gjennomføre (integrere) og historisk sett har lave suksessrater. Blant annet blir
organisasjonsidentitet brukt som en forklaring på at integrasjonsprosessen
mislykkes.
Prosjektoppgaven er en teoretisk oppgave som søker å svare på problemstillingen
«Hvilke fremmere og hemmere påvirker utviklingen av en felles
organisasjonsidentitet ved nasjonale oppkjøp og fusjoner?». For å svare på denne
problemstillingen er det gjort en gjennomgang av eksisterende litteratur og
forskning om temaene organisasjonsidentitet, oppkjøp og fusjoner.
Gjennomgangen og egen drøfting har identifisert 12 potensielle hemmere og 18
potensielle fremmere som kan påvirke utviklingen av en felles
organisasjonsidentitet ved nasjonale oppkjøp og fusjoner. Konklusjonen viser
også at om et fenomen, tilstand, hendelse eller lignende er en hemmer eller
fremmer vil være situasjonsbetinget. I hvilken grad potensielle hemmere og
fremmere vil vise seg i et oppkjøp eller fusjon, vil avhenge av en rekke faktorer
og til syvende og sist, tilfeldigheter. Prosjektoppgaven viser at
organisasjonsidentitet i stor grad kan påvirke om en fusjon eller oppkjøp blir
vellykket, og ledere bør derfor vie dette fenomenet tilstrekkelig oppmerksomhet.
Beskrivelse
Executive Master of Management i Strategisk ledelse management fra Handelshøyskolen BI, 2017