Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBergqvist, Liv
dc.date.accessioned2017-11-09T13:29:00Z
dc.date.available2017-11-09T13:29:00Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2465299
dc.descriptionExecutive Master of Management i Strategisk ledelse management fra Handelshøyskolen BI, 2017nb_NO
dc.description.abstractOrganisasjonsidentitet kan, sett i lys av det ressursbaserte perspektivet, sees på som en av virksomhetens kilder til konkurransefortrinn, gjennom at den er sjelden og vanskelig å imitere. Oppkjøp og fusjoner er et utbredt strategisk virkemiddel som fremstår som fornuftige i selskapsgjennomganger samtidig som de er utfordrende å gjennomføre (integrere) og historisk sett har lave suksessrater. Blant annet blir organisasjonsidentitet brukt som en forklaring på at integrasjonsprosessen mislykkes. Prosjektoppgaven er en teoretisk oppgave som søker å svare på problemstillingen «Hvilke fremmere og hemmere påvirker utviklingen av en felles organisasjonsidentitet ved nasjonale oppkjøp og fusjoner?». For å svare på denne problemstillingen er det gjort en gjennomgang av eksisterende litteratur og forskning om temaene organisasjonsidentitet, oppkjøp og fusjoner. Gjennomgangen og egen drøfting har identifisert 12 potensielle hemmere og 18 potensielle fremmere som kan påvirke utviklingen av en felles organisasjonsidentitet ved nasjonale oppkjøp og fusjoner. Konklusjonen viser også at om et fenomen, tilstand, hendelse eller lignende er en hemmer eller fremmer vil være situasjonsbetinget. I hvilken grad potensielle hemmere og fremmere vil vise seg i et oppkjøp eller fusjon, vil avhenge av en rekke faktorer og til syvende og sist, tilfeldigheter. Prosjektoppgaven viser at organisasjonsidentitet i stor grad kan påvirke om en fusjon eller oppkjøp blir vellykket, og ledere bør derfor vie dette fenomenet tilstrekkelig oppmerksomhet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHandelshøyskolen BInb_NO
dc.subjectstrategisknb_NO
dc.subjectledelsenb_NO
dc.titleFremmere og hemmere som påvirker utviklingen av en felles organisasjonsidentitet ved nasjonale oppkjøp og fusjoner, fra «vi og de andre» til «oss».nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel