Påvirkning i et moralsk perspektiv
Abstract
Oppgaven handler om bruk av påvirkningsteknikker relatert til moralsk identitet.
Utgangspunktet er antakelsen om at høy identitet fører til mer bruk av myke enn
av harde påvirkningsteknikker. Ved hjelp av validerte spørrebatterier for
henholdsvis moralsk identitet og påvirkningsteknikker er dataene innhentet
gjennom en kvantitativ undersøkelse i to store kunnskapsbedrifter. Det var 294
respondenter, derav 40 % ledere.
Resultatene viste at alle de fem påvirkningsteknikkene som regnes som myke og
én hard påvirkningsteknikk, ble rapportert brukt mer hos de som skåret høyt
versus lavt på moralsk identitet. Den antatte kausaliteten mellom høy moralsk
identitet og bruk av myke påvirkningsteknikker ble styrket ved at ingen av de
potensielle moderatorene (lederansvar, kjønn og alder) viste seg å ha noen
signifikant innvirkning.
Funnene er interessante sett i lys av at myke påvirkningsteknikker i motsetning til
harde teknikker er vist å føre til forpliktelse og indre motivasjon hos medarbeidere
i organisasjoner. Relasjonen til prososial motivasjon styrker også betydningen av
høy moralsk identitet, ettersom prososial atferd er vist å føre til både bedre trivsel
og ytelse hos de ansatte. Studien har praktiske implikasjoner og det foreslås ulike
tiltak for å øke den etiske bevissthet i organisasjoner, noe som kan bidra til lettere
å oppdage og håndtere situasjoner der vi står i fare for å handle umoralsk.
Undersøkelsen er gjort på et relativt lite materiale og der svarprosenten var nokså
lav. Dette kan gjøre utvalget skjevt. For å lære mer om denne sammenhengen er
det behov for videre forskning på dette temaet.
Description
Executive Master of Management i Påvirkning og makt i lederrollen fra Handelshøyskolen BI, 2017