• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Executive Master of Management
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Executive Master of Management
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Påvirkning i et moralsk perspektiv

Abrahamsen, Lene Eriksen; Hovden, Astrid Thokle
Master thesis
Thumbnail
View/Open
1708649.pdf (2.474Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2464999
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Executive Master of Management [439]
Abstract
Oppgaven handler om bruk av påvirkningsteknikker relatert til moralsk identitet.

Utgangspunktet er antakelsen om at høy identitet fører til mer bruk av myke enn

av harde påvirkningsteknikker. Ved hjelp av validerte spørrebatterier for

henholdsvis moralsk identitet og påvirkningsteknikker er dataene innhentet

gjennom en kvantitativ undersøkelse i to store kunnskapsbedrifter. Det var 294

respondenter, derav 40 % ledere.

Resultatene viste at alle de fem påvirkningsteknikkene som regnes som myke og

én hard påvirkningsteknikk, ble rapportert brukt mer hos de som skåret høyt

versus lavt på moralsk identitet. Den antatte kausaliteten mellom høy moralsk

identitet og bruk av myke påvirkningsteknikker ble styrket ved at ingen av de

potensielle moderatorene (lederansvar, kjønn og alder) viste seg å ha noen

signifikant innvirkning.

Funnene er interessante sett i lys av at myke påvirkningsteknikker i motsetning til

harde teknikker er vist å føre til forpliktelse og indre motivasjon hos medarbeidere

i organisasjoner. Relasjonen til prososial motivasjon styrker også betydningen av

høy moralsk identitet, ettersom prososial atferd er vist å føre til både bedre trivsel

og ytelse hos de ansatte. Studien har praktiske implikasjoner og det foreslås ulike

tiltak for å øke den etiske bevissthet i organisasjoner, noe som kan bidra til lettere

å oppdage og håndtere situasjoner der vi står i fare for å handle umoralsk.

Undersøkelsen er gjort på et relativt lite materiale og der svarprosenten var nokså

lav. Dette kan gjøre utvalget skjevt. For å lære mer om denne sammenhengen er

det behov for videre forskning på dette temaet.
Description
Executive Master of Management i Påvirkning og makt i lederrollen fra Handelshøyskolen BI, 2017
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit