• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Konsekvensene av at kunden har lite kjennskap til smidig utvikling i et Scrum prosjekt.

Svendsrud, Alexander
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
bachelor2016032.pdf (2.431Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2429213
Utgivelsesdato
2016
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
Denne oppgaven tar for seg et prosjekt som er gjennomført av et team hos ITselskapet

Acando AS, for kunden Pasientreiser ANS. Prosjektet er nå i sluttfasen.

Pasientreiser ANS gjennomfører et hovedprosjekt som kalles «Mine

Pasientreiser». Hovedprosjektet er basert på en mer tradisjonell metode. Det er

kun i hovedprosjektets gjennomføringsfase at Acando AS kommer inn i bildet, og

de benytter prosjekt arbeidsformen Scrum. Prosjektet kalles for PRO 3.0, og står

for «Pasientreiseoppgjør». Kunden og produkteier var ukjent med Scrum da PRO

3.0 startet i juni 2014. Grunnet dette formuleres følgende problemstillingen:

«Hvilke konsekvenser fikk det at kunden var lite kjent med Scrum og hvordan

håndterte man dette i prosjektet?»

Del en av oppgaven gir et innblikk i organisasjonen Acando AS, men tar også for

seg litt om Pasientreiser ANS for å gi innsikt i hva som er bakgrunnen for

hovedprosjektet og hvorfor prosjektet PRO 3.0 ble startet opp. Deretter kommer

en beskrivelse av PRO 3.0 etterfulgt av en vurdering av prosjektet og en

utarbeidelse av den nevnte problemstillingen. Neste kapittel omhandler relevant

teori for tradisjonell metode og Scrum-metodikken, samt temaene som

underbygger problemstillingen: kommunikasjon, motivasjon og ledelse. I tredje

kapittel så redegjøres metodene som er benyttet for å løse oppgaven med

utgangspunkt i et spørreskjema til både teamet og produkteier (product owner),

samt fire dybdeintervjuer med utviklere, testleder og prosjektleder. I det siste

kapittelet legges det frem analyser av funnene som er gjort i dybdeintervjuer,

spørreskjemaer og observasjoner, dette kobles opp mot teorien og beskrivelsen av

prosjektet i kapittel en og to.

Oppgaven avsluttes med en konklusjon, samt anbefaling til teamet og

prosjektleder på bakgrunn av det jeg har funnet, og det jeg vurderer som

hensiktsmessig å reflektere over i fremtidige prosjekter.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Prosjektledelse fra Handelshøyskolen BI, 2016
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit