Konsekvensene av at kunden har lite kjennskap til smidig utvikling i et Scrum prosjekt.
Abstract
Denne oppgaven tar for seg et prosjekt som er gjennomført av et team hos ITselskapet
Acando AS, for kunden Pasientreiser ANS. Prosjektet er nå i sluttfasen.
Pasientreiser ANS gjennomfører et hovedprosjekt som kalles «Mine
Pasientreiser». Hovedprosjektet er basert på en mer tradisjonell metode. Det er
kun i hovedprosjektets gjennomføringsfase at Acando AS kommer inn i bildet, og
de benytter prosjekt arbeidsformen Scrum. Prosjektet kalles for PRO 3.0, og står
for «Pasientreiseoppgjør». Kunden og produkteier var ukjent med Scrum da PRO
3.0 startet i juni 2014. Grunnet dette formuleres følgende problemstillingen:
«Hvilke konsekvenser fikk det at kunden var lite kjent med Scrum og hvordan
håndterte man dette i prosjektet?»
Del en av oppgaven gir et innblikk i organisasjonen Acando AS, men tar også for
seg litt om Pasientreiser ANS for å gi innsikt i hva som er bakgrunnen for
hovedprosjektet og hvorfor prosjektet PRO 3.0 ble startet opp. Deretter kommer
en beskrivelse av PRO 3.0 etterfulgt av en vurdering av prosjektet og en
utarbeidelse av den nevnte problemstillingen. Neste kapittel omhandler relevant
teori for tradisjonell metode og Scrum-metodikken, samt temaene som
underbygger problemstillingen: kommunikasjon, motivasjon og ledelse. I tredje
kapittel så redegjøres metodene som er benyttet for å løse oppgaven med
utgangspunkt i et spørreskjema til både teamet og produkteier (product owner),
samt fire dybdeintervjuer med utviklere, testleder og prosjektleder. I det siste
kapittelet legges det frem analyser av funnene som er gjort i dybdeintervjuer,
spørreskjemaer og observasjoner, dette kobles opp mot teorien og beskrivelsen av
prosjektet i kapittel en og to.
Oppgaven avsluttes med en konklusjon, samt anbefaling til teamet og
prosjektleder på bakgrunn av det jeg har funnet, og det jeg vurderer som
hensiktsmessig å reflektere over i fremtidige prosjekter.
Description
Bacheloroppgave i Prosjektledelse fra Handelshøyskolen BI, 2016