Smarthotel
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2429211Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [817]
Sammendrag
Beslutningsproblemet i denne oppgaven er: Har Smarthotel etablert
merkekjennskap og hvilke fordeler kan merkekjennskap føre til?
Formålet med oppgaven er å kartlegge merkekjennskapen til Smarthotel.
Oppgaven belyser hvordan man bygger merkekjennskap, samt de positive
effektene kjennskap kan føre til. Lavpriskategorien er i vekst, og flere
konkurrenter har kommet på banen de siste årene. Smarthotel har eksistert siden
2003, og har per i dag fire hotell i Norge. De har opplevd vekst de siste årene, og
har planer om å ekspandere ytterligere. De har per i dag fokus på promotering, og
legger mindre vekt på reklame som merkevarebyggende tiltak.
Grunnlaget for drøftelsen og analysen er teoretiske modeller og gjennomført
datainnsamling. Første del av beslutningsproblemet blir belyst av
datainnsamlingen, og teorien belyser siste del. Det er brukt en deduktiv
tilnærming med et deskriptivt design for å beskrive fenomenet kjennskap.
Spørreskjemaet er utformet med utgangspunkt i et intervju med den aktuelle
bedriften. 181 respondenter besvarte spørreundersøkelsen, og svarene gir klare
indikasjoner på kjennskap og preferanser i markedet.
Funnene i analysen indikerer at Smarthotel har en uhjulpen kjennskap på 14%, og
en hjulpen kjennskap på 43%. Dette er lavere enn valgte måltall på henholdsvis
30% og 50%, men fremdeles noe av det høyeste i lavpriskategorien. Videre
indikerer funnene at forbrukernes preferanser ved bruk av vanlig hotell og
lavprishotell er samsvarende. Det er attributtene pris, service og beliggenhet som
scorer høyest i begge kategoriene. Dette kan tyde på at forbrukernes forventninger
til de to kategoriene er relativt like. Referanserammen kan derfor sies å være
utydelig, da det ikke lenger er så mye som skiller lavprishotellene fra vanlige
hotell. Det blir derfor viktig for lavprishotellene å prøve og bygge
kategorikjennskap, og samtidig skille seg fra vanlige hotell. Dersom de klarer
dette, kan de oppnå en sterkere posisjon i referanserammen, og dermed øke
sannsynligheten for å være blant kundenes top-of-mind. Fordelene ved å bygge
merkekjennskap er mange; blant annet knyttes det ofte mindre risiko og høyere
kvalitet til det å velge et godt kjent merke. Merkekjennskap skaper også økt
merkeverdi, og mulighet til å utvikle langsiktige kunderelasjoner.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2016