Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOttesen, Ine Rydningen
dc.contributor.authorSkordal, Eva Emilie
dc.contributor.authorOlsen, Oddmund Johannes Holmen
dc.date.accessioned2017-02-01T16:06:08Z
dc.date.available2017-02-01T16:06:08Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2429211
dc.descriptionBacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2016nb_NO
dc.description.abstractBeslutningsproblemet i denne oppgaven er: Har Smarthotel etablert merkekjennskap og hvilke fordeler kan merkekjennskap føre til? Formålet med oppgaven er å kartlegge merkekjennskapen til Smarthotel. Oppgaven belyser hvordan man bygger merkekjennskap, samt de positive effektene kjennskap kan føre til. Lavpriskategorien er i vekst, og flere konkurrenter har kommet på banen de siste årene. Smarthotel har eksistert siden 2003, og har per i dag fire hotell i Norge. De har opplevd vekst de siste årene, og har planer om å ekspandere ytterligere. De har per i dag fokus på promotering, og legger mindre vekt på reklame som merkevarebyggende tiltak. Grunnlaget for drøftelsen og analysen er teoretiske modeller og gjennomført datainnsamling. Første del av beslutningsproblemet blir belyst av datainnsamlingen, og teorien belyser siste del. Det er brukt en deduktiv tilnærming med et deskriptivt design for å beskrive fenomenet kjennskap. Spørreskjemaet er utformet med utgangspunkt i et intervju med den aktuelle bedriften. 181 respondenter besvarte spørreundersøkelsen, og svarene gir klare indikasjoner på kjennskap og preferanser i markedet. Funnene i analysen indikerer at Smarthotel har en uhjulpen kjennskap på 14%, og en hjulpen kjennskap på 43%. Dette er lavere enn valgte måltall på henholdsvis 30% og 50%, men fremdeles noe av det høyeste i lavpriskategorien. Videre indikerer funnene at forbrukernes preferanser ved bruk av vanlig hotell og lavprishotell er samsvarende. Det er attributtene pris, service og beliggenhet som scorer høyest i begge kategoriene. Dette kan tyde på at forbrukernes forventninger til de to kategoriene er relativt like. Referanserammen kan derfor sies å være utydelig, da det ikke lenger er så mye som skiller lavprishotellene fra vanlige hotell. Det blir derfor viktig for lavprishotellene å prøve og bygge kategorikjennskap, og samtidig skille seg fra vanlige hotell. Dersom de klarer dette, kan de oppnå en sterkere posisjon i referanserammen, og dermed øke sannsynligheten for å være blant kundenes top-of-mind. Fordelene ved å bygge merkekjennskap er mange; blant annet knyttes det ofte mindre risiko og høyere kvalitet til det å velge et godt kjent merke. Merkekjennskap skaper også økt merkeverdi, og mulighet til å utvikle langsiktige kunderelasjoner.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHandelshøyskolen BInb_NO
dc.subjectmarkedsføringnb_NO
dc.titleSmarthotelnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel