• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Smarthotel

Ottesen, Ine Rydningen; Skordal, Eva Emilie; Olsen, Oddmund Johannes Holmen
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
bachelor2016030.pdf (2.706Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2429211
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [881]
Abstract
Beslutningsproblemet i denne oppgaven er: Har Smarthotel etablert

merkekjennskap og hvilke fordeler kan merkekjennskap føre til?

Formålet med oppgaven er å kartlegge merkekjennskapen til Smarthotel.

Oppgaven belyser hvordan man bygger merkekjennskap, samt de positive

effektene kjennskap kan føre til. Lavpriskategorien er i vekst, og flere

konkurrenter har kommet på banen de siste årene. Smarthotel har eksistert siden

2003, og har per i dag fire hotell i Norge. De har opplevd vekst de siste årene, og

har planer om å ekspandere ytterligere. De har per i dag fokus på promotering, og

legger mindre vekt på reklame som merkevarebyggende tiltak.

Grunnlaget for drøftelsen og analysen er teoretiske modeller og gjennomført

datainnsamling. Første del av beslutningsproblemet blir belyst av

datainnsamlingen, og teorien belyser siste del. Det er brukt en deduktiv

tilnærming med et deskriptivt design for å beskrive fenomenet kjennskap.

Spørreskjemaet er utformet med utgangspunkt i et intervju med den aktuelle

bedriften. 181 respondenter besvarte spørreundersøkelsen, og svarene gir klare

indikasjoner på kjennskap og preferanser i markedet.

Funnene i analysen indikerer at Smarthotel har en uhjulpen kjennskap på 14%, og

en hjulpen kjennskap på 43%. Dette er lavere enn valgte måltall på henholdsvis

30% og 50%, men fremdeles noe av det høyeste i lavpriskategorien. Videre

indikerer funnene at forbrukernes preferanser ved bruk av vanlig hotell og

lavprishotell er samsvarende. Det er attributtene pris, service og beliggenhet som

scorer høyest i begge kategoriene. Dette kan tyde på at forbrukernes forventninger

til de to kategoriene er relativt like. Referanserammen kan derfor sies å være

utydelig, da det ikke lenger er så mye som skiller lavprishotellene fra vanlige

hotell. Det blir derfor viktig for lavprishotellene å prøve og bygge

kategorikjennskap, og samtidig skille seg fra vanlige hotell. Dersom de klarer

dette, kan de oppnå en sterkere posisjon i referanserammen, og dermed øke

sannsynligheten for å være blant kundenes top-of-mind. Fordelene ved å bygge

merkekjennskap er mange; blant annet knyttes det ofte mindre risiko og høyere

kvalitet til det å velge et godt kjent merke. Merkekjennskap skaper også økt

merkeverdi, og mulighet til å utvikle langsiktige kunderelasjoner.
Description
Bacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2016
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit