• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bacheloroppgave i Retail Management

Rygh, Magnus Rustad; Kjellemo, Erik Aleksander
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
bachelor2016025.pdf (3.175Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2429205
Utgivelsesdato
2016
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
Vi starter med å presentere dagligvarebransjen og generell informasjon, dette

gjøres for å få et bilde over nåsituasjonen og hvordan konkurransearenaen er i

skrivende stund. Det var også viktig for oss å definerer problemstillingen og

avgrense besvarelsen.

Videre går vi over til teoretisk forankring, hvor vi presenterer teoretiske begreper

og modeller som kan støtte de funnene vi gjør i analysene. Teorien består av

definisjon på holdning og atferd, videre presenterer vi Fishbein sin modell for

atferds-intensjon. Deretter tar vi for oss modeller som TRA/TPB som støtter opp

under hvordan holdning, erfaring, situasjon og subjektiv norm skaper en gitt

atferd hos forbrukene. Vi har også med trekomponentmodellen og Cialdinis

prinsipper for påvirkning. Det vil også presenteres ulike artikler og undersøkelser

som er av interesse for videre besvarelse av oppgaven. Dette er for underbygge

funnene vi gjør i analysen og hvordan dette påvirker valget forbrukerne gjør ved

valg av dagligvarebutikk.

For å kunne samle inn data og informasjon har vi benyttet fokusgruppe som en

kvalitativ undersøkelse i den eksplorerende fasen og spørreundersøkelse som

kvantitativ undesøkelse. Spørreundersøkelsen er et resultat av teoretisk

forankring, sekundærdata og fokusgruppen som ble gjennomført. Vi presenterer

deretter dataene i forskjeller former. Både ved enkle diagrammer og for å få

oversikt over resultatene fra undersøkelsen.

Etter dette presenterer vi forskjellige analyser og tester som kan hjelpe oss til en

konklusjon. Testene som ble gjennomført er Pearson-korrelasjon, ANOVA og

multippelregresjons analyse. Oppgaven viser at de norske forbrukere er kravstore,

og at mange preferanser er viktige for valg av dagligvarebutikk, hvor geografisk

tilgjengelighet er den viktigste preferansen. Vi kan også se at preferansene

påvirker hverandre og at forbrukerne endrer holdning avhengig av livssituasjon
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Retail management fra Handelshøyskolen BI, 2016
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit