Bacheloroppgave i Retail Management
Abstract
Vi starter med å presentere dagligvarebransjen og generell informasjon, dette
gjøres for å få et bilde over nåsituasjonen og hvordan konkurransearenaen er i
skrivende stund. Det var også viktig for oss å definerer problemstillingen og
avgrense besvarelsen.
Videre går vi over til teoretisk forankring, hvor vi presenterer teoretiske begreper
og modeller som kan støtte de funnene vi gjør i analysene. Teorien består av
definisjon på holdning og atferd, videre presenterer vi Fishbein sin modell for
atferds-intensjon. Deretter tar vi for oss modeller som TRA/TPB som støtter opp
under hvordan holdning, erfaring, situasjon og subjektiv norm skaper en gitt
atferd hos forbrukene. Vi har også med trekomponentmodellen og Cialdinis
prinsipper for påvirkning. Det vil også presenteres ulike artikler og undersøkelser
som er av interesse for videre besvarelse av oppgaven. Dette er for underbygge
funnene vi gjør i analysen og hvordan dette påvirker valget forbrukerne gjør ved
valg av dagligvarebutikk.
For å kunne samle inn data og informasjon har vi benyttet fokusgruppe som en
kvalitativ undersøkelse i den eksplorerende fasen og spørreundersøkelse som
kvantitativ undesøkelse. Spørreundersøkelsen er et resultat av teoretisk
forankring, sekundærdata og fokusgruppen som ble gjennomført. Vi presenterer
deretter dataene i forskjeller former. Både ved enkle diagrammer og for å få
oversikt over resultatene fra undersøkelsen.
Etter dette presenterer vi forskjellige analyser og tester som kan hjelpe oss til en
konklusjon. Testene som ble gjennomført er Pearson-korrelasjon, ANOVA og
multippelregresjons analyse. Oppgaven viser at de norske forbrukere er kravstore,
og at mange preferanser er viktige for valg av dagligvarebutikk, hvor geografisk
tilgjengelighet er den viktigste preferansen. Vi kan også se at preferansene
påvirker hverandre og at forbrukerne endrer holdning avhengig av livssituasjon
Description
Bacheloroppgave i Retail management fra Handelshøyskolen BI, 2016